آردوینو آموزش آردوینو نمایشگر Segment پروژه های آردوینو

آموزش ساخت تابلو روان با نمایشگر سگمنت Segment برد آردوینو

led-matrix--arduino-digispark
نوشته شده توسط پریسا پوربلورچیان

تابلو روان مجموعه ای از چندین LED که به صورت تک رنگ و یا دورنگ و یا  RGB می‌باشد. عملکرد تابلو روان های پیشرفته همانند یک تلویزیون می‌باشد و می‌تواند تصاویر را با تغییر رنگ LEDها نمایش دهد. به طور معمول تابلو روان‌ها به دو دسته‌ی ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند. تابلو روان ثابت فقط امکان نمایش یک متن از پیش تعیین شده و ثابت را دارد. ولی تابلو روان متحرک حالت پویا دارد و توانایی نمایش متن‌ها و تصاویر دلخواه را دارد. امروزه ساخت تابلو روان بسیار ساده شده است. با کنار هم قرار دادن تعدادی ماژول LED سخت افزار اولیه ساخته می‌شود. من در این آموزش از نمایشگر LED دات ماتریس ۸*۸ استفاده میکنم. در ادامه ی آموزش ساخت تابلو روان با آردوینو با مرجع تخصصی آردوینو ، دیجی اسپارک همراه باشید.


 نمایشگر دات ماتریس


نمایشگرهای دات ماتریس Dot matrix همانند سون سگمنت از شبکه ی LED ها تشکیل شده است. این شبکه از LED به صورت آند مشترک یعنی اتصال تمامی پایه‌های مثبت و کاند مشترک یعنی اتصال پایه‌های منفی وجود دارند. برای راه اندازی یک نمایشگر دات ماتریس ۸*۸ نیاز به ۱۶ پایه از میکروکنترلر داریم. مدلی که در این آموزش استفاده شده است. دارای تراشه‌ی MAX7219 می‌باشد و فقط ۳ پایه از میکروکنترلر را درگیر می‌کند. این نکته در راه اندازی تابلو روان بسیار اهمیت دارد. از این رو آدرس دهی برای روشن شدن هر کدام از ماتریس‌ها بسیار ساده خواهد بود ولی دقت داشته باشید همانند آموزش راه اندازی سون سگمنت با آردوینو ، کتابخانه‌ی مربوطه را نصب کرده باشید. به طور معمول نمایشگر های دات ماتریس برای نمایش اطلاعات در ترمینال‌ها، فرودگاه‌ها، انواع ساعت‌های صنعتی و نمایش اطلاعات یک ماشین صنعتی به کار می‌رود.

دات ماتریس ۸×۸ از ال ای دی های ۳ میلی متری ساخته شده و توسط چیپ MAX7219 کنترل می‌شود که در مجموع دارای ۶۴ ال ای دی LED است.

 

 


برد آردوینو Arduino


برد آردوینو میکروکنترلری با قابلیت دسترسی به پورت های دیجیتال و آنالوگ و پروتکل‌های I2C و SPI است. در این آموزش از آردوینو Arduino مدل UNO استفاده شده است. برد آردوینو Arduino دارای تراشه Atmega328P است و با در اختیار داشتن پایه‌های کنترلی آنالوگ و دیجیتال I/O می‌توان با سنسورهای مختلف ارتباط برقرار کرد. با در نظر گرفتن پروتکل ارتباطی، آن‌ها را راه اندازی و کدنویسی کرد. محیط برنامه نویسی IDE Arduino است که نباز به دانش برنامه نویسی C++ خواهد داشت. با انتقال کد به محیط برنامه نویسی و کامپایل کد پروژه آماده اجرا خواهد بود.

 با انتقال کد به محیط برنامه نویسی و کامپایل کد پروژه آماده اجرا خواهد بود. مراحل نصب نرم افزار آردوینو Arduino در آموزش زیر نوشته و منتشر شده است. در صورتیکه تا به حال با برد آردوینو کار نکرده اید، ابتدا آموزش زیر را مطالعه و سپس مراحل بعدی را اجرا کنید. آموزش کار با برد آردوینو Arduino و نصب نرم افزار Arduino IDE همچنین به صورت مستقیم میتوانید نرم افزار آردوینو را از طریق لینک زیر دانلود کنید. مراحل نصب نرم افزار دقیقا مشابه دیگر نرم افزارهای کامپیوتری است.

 

 

 

 

 


وسایل مورد نیاز


آردوینو Arduino

ماژول دات ماتریس ۸×۸ با تراشه MAX7219

چند رشته سیم

 


اتصال تابلو روان به آردوینو


قبل از شروع کار ولتاژ کاری ماژول مورد نظرتان را دقیق بررسی کنید. مدلی که من استفاده می‌کنم از نوع ۵ ولت می‌باشد. بنابراین می‌توانم از پین‌های آردوینو استفاده کنم. ما به رابط SPI نیاز داریم بنابراین اتصال در آردوینو UNO به صورت زیر است.

پایه DIN به پبن ۱۱ ، پایه CS به پین ۱۰ و پایه CLK به پبن ۱۳ می‌باشد.

چنانچه از آردوینو mega2560 استفاده می‌کنید، پایه DIN به پبن ۵۱ ، پایه CS به پبن ۱۰ و پایه CLK را به پین ۵۲ متصل کنید.

 

 

 


فراخوانی کتابخانه


برای راه اندازی ماژول دات ماترس از چیپ MAX7219 استفاده خواهیم کرد. برای ارتباط با چیپ کتابخانه ای با همین نام برای نرم افزار آردوینو توسعه یافته است که به راحتی قابل دسترس است.

از منو نرم افزار آردوینو وارد منو شده و سپس بر روی Manage Library کلیک کنید. سپس همانند تصویر زیر کتابخانه را فیلتر و نصب کنید.

 


کدهای برنامه تابلو روان آردوینو


نرم افزار آردوینو را انتخاب و یک تب جدید باز کنید. سپس برنامه را کپی و به نرم افزار انتقال دهید.

 

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 

 


استفاده همزمان از چند دات ماتریس


برای این منظور باید فایل HCMAX7219.h را از مسیر کتابخانه ویرایش کنید. ابتدا در مسیر Documents/arduino/libraries فایل مربوطه را پیدا کنید و فایل با پسوند .h را با Notepad ویرایش کنید. سپس کد زیر را پیدا کرده و عدد ۱ را به تعداد ماژول‌های مورد استفاده تغییر دهید. در این آموزش من از ۵ عدد ماژول استفاده کرده‌ام. سپس فایل را با کلید میانبر Ctrl+S ذخیره کنید. سپس مجددا از برنامه آردوینو کدها را کامپایل کنید.

#define NUMBEROFDRIVERS

 

نمایش نوشته در تابلو روان آردوینو

برای نمایش نوشته از تابع print استفاده میکنیم. در کد زیر مقدار دوم که با offset مشخص شده است. تعداد بلوک های سگمنت را مشخص می‌کند.

HCMAX7219.print7Seg("متن نمونه", Offset)

 

نمایش به صورت متحرک

برای نمایش نوشته به صورت متحرک از تابع Loop counter استفاده می‌کنیم. برای نمایش متن متحرک مانند کد زیر عمل خواهیم کرد.

HCMAX7219.print7Seg(“digispark.ir “,Positionn);

 

 

 

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد.

 

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

درباره نویسنده

پریسا پوربلورچیان

تولید کننده محتوا / کارشناس IOT

زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیزی جدید

تلاشم بر این است تجربیاتم در زمینه IOT‌ را به بهترین شکل با شما در میان بگذارم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱۶۴ دیدگاه

    • سلام
      ممنونم از شما
      دقت کنید که این مشکل بخاطر عدم شناخت برد توسط سیستم است. چنانچه از برد آردوینو با تراشه ch340 استفاده میکنید، حتما درایور مربوطه را از دانشجوکیت دانلود و نصب کنید. اگر از مدل R3 استفاده میکنید، باید اتصالات کابل را بررسى و مطمئن شوید در برنامه آردوینو ، در منو قسمت Tools ، پورت (Port) را درست انتخاب کرده باشید. این موضوع را ادامه دهید تا مشکل برطرف شود.

    • یه قسمتی گفته com4 .. ببین نرم افزار برد رو شناخته یا نه…
      از قسمت tools گزینه port پورتی رو که اردوینو بهش وصله رو انتخاب کن

    • سلام گرامی . احتمالا ذر سیستم پورت آردوینو را درست انتخاب نکرده اید. درایور اردوینو را دوباره نصب کنین

  • با سلام وتشکر از مطلب خیلی خوبتون
    متاسفانه متوجه قسمت استفاده همزمان از چند ماژول نشدم.فرمودید کد زیر را پیدا کرده و عدد ۱ را به تعداد ماژول‌های مورد استفاده تغییر دهید.منظورتون کدوم کد هست؟
    با تشکر

    • سلام
      همانطور که در آموزش گفته شده برای این منظور باید فایل HCMAX7219.h را از مسیر کتابخانه ویرایش کنید. برای تغییر تعداد ماژول ها باید ابتدا وارد پوشه Documents/arduino/libraries شده سپس فایل با پسوند .h را با Notepad ویرایش کنید. سپس کد #define NUMBEROFDRIVERS را پیدا کرده و عدد ۱ را به تعداد ماژول‌های مورد استفاده تغییر دهید. در این آموزش من از ۵ عدد ماژول استفاده کرده‌ام. سپس فایل را با کلید میانبر Ctrl+S ذخیره کنید. سپس مجددا از برنامه آردوینو کدها را کامپایل کنید.

  • با عرض سلام خدمت خانم بلورچیان
    خیلی عالی بود. آیا ابعاد ارتفاع نمایشگر قابل تغییره؟
    تشکر

    • سلام
      از توجه شما ممنونم
      برای این منظور باید از دات ماتریس بزرگتری استفاده نمایید. در این آموزش ارتفاع دات ماتریس استفاده شده ۸ می باشد.

    • سلام
      کدها بررسی شد و مشکلی برای آپلود ندارد.
      لطفا توضیح دهید که آردوینو چه اروری به شما میدهد؟ تا بررسی کنم.

  • با سلام من میخوام بدونم اگه بخوام متن من تو دو ردیف نمایش داده بشه باید چی کار کنم یعنی متن ارتفاش بزرگتر بشه از دو یا سه ردیف استفاده کنم چه طور میتونم این کار رو بکنم
    سوال دوم ایا این ماژولها نیاز به تنظیمات آدرس دارند یا نه میکرو از کجا بدونه ایناطلاعات رو به کدوم مازول ماتریس باید بفرسته

    • سلام
      برای اینکار باید از دو عدد ماژول در کنار هم استفاده کنید و تغییرات کوچکی در مدار باید داده شود.
      در مورد سوال دوم نیز نقش کتابخانه برای همین موضوع است.

  • باسلام
    من وقتی در برنامه ام از کتابخانه HCMAX7219 استفاده میکنم با ارور اینکه همچین فایل یا کتابخانه ای وجود ندارد مواجه میشوم باید چه کار کنم؟

    • سلام
      بعد از دانلود کتابخانه باید فایل دانلود را از حالت زیپ خارج کرده و در پوشه آردوینو Arduino در قسمت Libraries کپی نمایید ، تا مشکل برطرف شود.

  • کدتون کاملا اشتباهه.
    این کد فقط برای یک تراشه max نوشته شده.
    توی تریس کردن و توضیحات کدتون نوشتین print7seg !!!!!!!!!!!!
    سون سگمنتی که کاملا با کدی که بالاش گذاشتین در تناقضه…

    • سلام
      فرمایش شما کاملا صحیح است. استفاده از کتابخانه برای همین موضوع است، همانطور که در ویدئو مشاهده میکنید کدها کاملا سالم هستند. چنانچه سوالی راجع به راه اندازی دارید میتوانید مطرح کنید.

  • اگر بخوایم با بلوتوث و استفاده از اندروید نوشته رو تغییر بدیم باید چکار کنیم ؟

    • سلام
      از پیشنهاد شما ممنونم. این موضوع را بررسی خواهیم کرد و حتما در دستور کار قرار خواهیم داد.

  • سلام
    من اگر بخوام تعدا زیادتری دات ماتریکس استفاده کنم و یک ساعت با چندین زمان آلارم داشته باشم از این روش امکان پذیر هست ؟

    • سلام
      اقدامات لازم برای افزایش تعداد دات ماتریس ها را در آموزش توضیح داده ام. راجع به بخش دوم ساعت و چندین آلارم لطفا بیشتر توضیح دهید تا راهنمایی دقیق تری داشته باشم.

    • سلام
      لطفا ارور را کامل برای من کپی کنید تا مشکل شما رو برطرف کنم.
      سپاس

        • برای کپی کردن کدها حتما از منوی کد که در سمت راست بالای کدها قرار گرفته استفاده و کپی پیست نمایید. چون ممکن است کدها جابه جا شود. به طور دقیق تر در منوی کد سمت راست گزینه ی دوم copy code می باشد.

  • سلام

    exit status 1
    stray ‘#’ in program

    وقتی برنامه را کامپایل میکنم این پیغامو بهم نمایش میده مشکل از کجاست؟

    • سلام
      کد ها را به صورت مستقیم از منوی کد سمت راست کپی نمایید. ممکن است در هنگام کپی پیست کدها تغییر کرده باشد.

      • اتصالات و تنظیمات آردوینو و پرتی که انتخاب کرده اید را دقیق بیان نمایید تا راهنمایی دقیق تری ارائه دهم. در ضمن تمام کدها چک شده و ایرادی ندارد. حتما در اتصالات اشتباهی رخ داده است.

    • سلام
      بله میتوان استفاده کرد. همانطور که در قسمت استفاده همزمان از چند ماژول توضیح داده ام، میتوانید تعداد ماژول ها را افزایش دهید.

      • سلام خانم مهندس
        تعداد ماژول ها رو افزایش دادم.
        ولی نوشته به صورت عمودی است و شیفتش هم عمودی است.
        در صورتی که باید افقی نوشته حرکت بکند.
        چطور میشه این مشکل رو حل کرد؟
        نمیدونم که آیا متوجه منظورم شدید یا نه، اگه امکان آپلود فیلم بود، نحوه ی کار کردن به صورت عمودی را برای شما قرار میدادم.
        متشکر

  • سلام برنامه فلومیتر دارم میخوام روی ال سی دی دو در شانزده نشاندهدفشار آب را میسنجد

    • سلام
      برای این موضوع باید با استفاده از کتابخانه liquid crystal مقادیری که میخواهید نمایش دهید را آدرس دهی کنید.

  • با سلام کد شما در نرم افزار Arduino من این ارور را میدهد. مشکلش چیه؟ برای تمامی دستوراتی که از namespace HCMX7219 استفاده شده همین ارور را دارم.
    ممنون
    ghazal.orig:61: error: expected unqualified-id before ‘.’ token
    HCMAX7219.Refresh();
    ^
    exit status 1
    expected unqualified-id before ‘.’ token

  • با سلام خدمت خانم بلورچیان
    خواستم بپرسم برای دو یا سه ستون کردن بورد هم برنامه قابل تغییر است؟
    به عبارت دیگه، بخواییم یک دات ماتریکس ۱۶*۳۲ یا ۲۴*۳۲ بسازیم.
    با این برنامه امکانش هست؟
    و اگر هست، چه کارهایی باید انجام داد.

    متشکر از پاسخ هاتون

    • سلام
      روش تعییر تعداد پیکسل ها در آموزش ذکر شده است. ولی استفاده از ۲ ردیف را به صورت عملی تست نکرده ام.

    • با سلام
      لطفا بفرمایید از کدام مدل نمایشگر دات ماتریس استفاده میکنید؟ مدل ۴ تایی یا مدل تکی و اگر مدل تکی است از چه تعدادی استفاده میکنید؟

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      از همین آموزش استفاده کنید و تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنید. چنانچه به مشکل برخوردید از همین طریق اعلام نمایید.

  • سلام من ساختم این ارور رو داد موقع اپلود
    ممنون میشم زود جواب بدید
    Arduino: 1.8.3 (Windows 10), Board: “Arduino/Genuino Uno”

    C:\Users\AMIRHO~1\AppData\Local\Temp\arduino_modified_sketch_950849\TextDirection.ino:1:23: fatal error: HCMAX7219.h: No such file or directory

    #include

    ^

    compilation terminated.

    exit status 1
    Error compiling for board Arduino/Genuino Uno.

    This report would have more information with
    “Show verbose output during compilation”
    option enabled in File -> Preferences.

  • سلام خانم مهندس
    خیلی ممنون از بابت توضیحات و آموزش عالیتون
    من پروژه رو طبق فرمایشات شما ساختم خیلی عالی کار میکنه هیچ مشکلی هم ندارم تازه تغییراتی هم دادم برای مدل و سرعت نمایش.
    فقط ی سوال فنی
    میشه بجای حروف لاتین حرف فارسی رو نمایش داد؟اگ امکانش هست خیلی ممنون میشم آموزش مربوط ب این موضوع رو بذارین.چون من شدیدا بهش نیاز دارم و مطمئن هستم بقیه دوستان هم مشتاق فراگیری این هستن.
    متشکرم

    • سلام
      از توجه شما ممنونم
      خوشحالم که مفید بوده و حتى به راحتى توانستید تغییرات در کدها لحاظ کنید. آموزش نمایش متن فارسى درخواست زیادى داشته است حتما بررسى خواهیم کرد. تمام تلاش ما این است که درخواست هاى کاربران در الویت آموزش ها باشد.

  • سلام
    خسته نباشید و با تشکر از شما
    یه سوال داشتم:کیت arduino starter ket که در دانشجو کیت قرار داره فکر می کنم قطعه های مناسب اکثر پروژه های شما رو داره
    از نظر شما تهیه این کیت به کار من میاد

    با تشکر از شما و وبگاه دیجی اسپارک

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      کیت استارتر شامل برد آردوینو و سرو و استپر و شیلد ال سی دی و دات ماتریس و بسیاری دیگر از قطعات پرمصرف برای شروع کار با آردوینو را شامل می باشد. خرید کیت استارتر پیشنهاد می شود و همچنین میتوانید با توجه به آموزش های دیجی اسپارک، ماژول های مورد نیاز و کاربردی دیگر هم آشنا شده و خرید نمایید.

  • درود آیا میشه بجای ۸ *۳۲ بصورت ۱۶*۳۲ استفاده کرد یعنی حروف با ارتفاع ۱۶ ردیف در نظر گرفته بشن میدونم که میشه از ۸ تا ماژول پشت سر هم استفاده کرد ولی حروف ۸ ردیف دارند .

    • سلام
      در کتابخانه HCMAX7219 در قسمت #define NUMBEROFDRIVERS تعداد ماژول های مورد استفاده خود را تعریف کنید و باید در کدهای برنامه هم تغییراتی ایجاد کنید.

  • با سلام و تشکرفراوان
    من از یک ماژول دات ماتریس ۴ تایی استفاده کردم .مشکل اینه که نوشته ها عمودی اسکرول میشه. آیا دستوری برای عمودی شدن یا افقی شدن نوشته ها هست؟
    ضمنا اگه ممکنه تمام دستوراتی رو که این کتابخانه پشتیبانی میکنه رو قرار بدید با تشکر

    • سلام
      از توجه شما ممنونم
      همانطور که در متن آموزش نوشته ام ، باید تعداد دات ماتریس ها را در کتابخانه و کد ها تعیین کنید.
      کتابخانه ها هم در صورت امکان قرار داده خواهد شد.

  • با سلام و تشکر از زحماتتون . لطفا راهنمایی کنید اگر بخواهیم از ال ای دی ۱۶*۳۲ استفاده کنیم چه تغییری در سورس برنامه و پین ها باید بدهیم .

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      اگر منظورتان از ال ای دی همان دات ماتریس است ، همانطور که در آموزش در قسمت استفاده همزمان از چند ماژول گفته ام ، تعداد ماژول های خود را وارد نمایید و تغییراتی در کدها نیز اعمال کنید.

  • با سلام . در صورت امکان میشه توضیحی در مورد بلوک ال ای دی ۱۶*۳۲ تک رنگ و اتصال اون به آردوینو بدید .
    با تشکر

    • سلام
      اگرمنظورتان دات ماتریس هست، که با درایورهای مشابه همین درایور در این آموزش قابل راه اندازی است. ولی اگر منظورتان از بلوک ال ای دی، تابلو روان است، قضیه کمی متفاوت خواهد بود.

  • سلام . لطفا نحوه اتصال وپین های led ماتریس ۱۶*۳۲ را به آردوینو مگا ۲۵۶۰ تو سایت بزارید . ممنون

    • اگر ماژول مورد نظر شما دارای درایور باشد بسته به نوع اتصال I2C یا SPI باید ارتباط برقرار کنید، در غیر این صورت نیاز به سیم کشی زیادی دارید.

  • با عرض سلام و خسته نباشید
    می خواستم بدونم میشه از یک دات ماتریس ۸×۳۲ استفاده کرد با تشکر

  • با درود
    من با دات مانریس ۸*۳۲ استفاده می کنم و تعداد هم تو فایل نوشتم ۴ تا ولی هر کدوم جدا و عمودی می نویسه
    هر کاری میکنم نمی شه.رسما دهنمو سرویس کرده.
    خسته نباشید واقعا.دمتون گرم.

    • سلام
      این آموزش با ماژول تکی ساخته شده و‌ در این مورد بنده تست نکردم. از تغییرات در کدها و‌‌ با توجه به دانش فنی خودتان باید تغییرات را اعمال کنید.

  • یه سوال.من می خواستم تو این سایت کار کنم که یه تجربه ای کسب کرده باشم.
    می خواستم بدونم چقدر برای این کار وقت می زارید؟
    اگه یکم توضیح بیشتری هم بدید ممنون می شم.

    • سلام مجدد
      برای شروع، قوانین همکاری را مطالعه کنید، اینکه چقدر شما میتوانید در تیم ما همکاری داشته باشید بستگی به میزان زمانی است که خودتان میگذارید و استقبالی که کاربران از مطالب شما میکنند.
      به هر حال همکاری با تیم دیجی اسپارک رایگان و برای تمام متخصصان آزاد است

  • سلام خسته نباشین
    خااااانم پس چرا واسه من عمودی اسکرول میکنه
    اعصاب دیگه برام نزاشته خواهشا راهنمایی کنید

    • سلام
      من مجددا برای بررسی این مشکل اتصالات را انجام دادم و مشکلی در نمایش نیست. لطفا اتصالات مدار را مجددا چک کنید و برای بنده هم بنویسید که اتصالات را به چه صورت برقرار کردید تا مجددا بررسی کنم.

      • من شخصا مثل شما تو فیلم وصل کردم(همون طور که کتبی هم توضیح دادید)توی لایبرری هم تعداد ماژول هام رو وارد کردم ولی باز مشکل داره.فکر کنم مشکل از برنامه هستش.
        من که دیگه کم مونده اردوینو رو وصل کنم برق شهری(از عصبانیته ولی شاید با حال باشه)
        یکی به دادم برسه

        • سلام مجدد
          مجددا برای اینکه از سالم بودن کدها مطمئن بشم، بررسی کردم و مشکلی در نمایش نبود. احتمالا کدها برای شما بهم ریخته ، مجددا از سایت کپی و در آردوینو اجرا کنید. دقت کنید برای انتقال کدها حتما از گزینه کپی استفاده کنید.

      • سلام .از این دو کتابخانه استفاده نمایید.
        https://github.com/markruys/arduino-Max72xxPanel
        https://github.com/adafruit/Adafruit-GFX-Library
        هر دو را نصب کنید. در برنامه مثال در توضیحات هر خط برنامه کدی هست که به شما امکان چرخش کاراکتر میدهد . آن خط برنامه رابرای ۴ دات ماتریس کپی پیست و فعال کنید.

        • سلام
          از توجه و همفکری شما در جهت رفع مشکل کاربران صمیمانه سپاسگزارم.
          موفق باشید.

  • سلام و وقت بخیر
    من یه سوال داشتم که شاید به این موضوع آموزش شما ربطی نداشته باشه اما مجبور شدم اینجا مطرح کنم
    من یه برد mega2560 خریدم و همه تنظیمات مربوطه را مثه uno که داشتم برای مگا انجام دادم ولی وقتی خواستم برنامه blink را آپلود کنم با ارور timeout مواجه شدم و آپلود نکرد.مشکل چیه؟

    • سلام
      بنده جزییات کدهای برنامه مورد نظر شما را نمیدانم. ولی برای اطمینان شما ابتدا کدها را بررسی کنید که هر پایه به چه صورت تعریف شده است. همچنین baud rate را چک کنید. امیدوارم دیگر کاربران اگر اطلاعاتی در این زمینه دارند حتما در بحث شرکت کنند.

      • مشکلی توی نحوه ی برنامه نویسی نیست.مشکل آپلود کردن دارم و با ارور timeout مواجه میشم

        • سلام مجدد
          این ارور معمولا به دلیل مشکل داشتن ارتباط برد با کامپایلر بوجود می‌آید. یا اینکه پین های tx,rx به هنگام آپلود مشغول باشند. این موارد را حل کنید و لطفا کامنت های مرتبط با هر پست را در همان جا مطرح کنید.

    • سلام
      از دقت نظر و لطف شما بی نهایت سپاسگزاریم.
      با وجود همراهی و حمایت کاربران گران قدری همانند شما ،تیم دیجی اسپارک انگیزه و قدرت بیشتری درجهت برآورده کردن نیازهای کاربران و رشد سطح علمی جامعه خواهد داشت.
      موفق باشید.

    • سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، چرخش متن، منظورتان Rotate است یا اینکه متن به صورت رفت و برگشتی داخل حلقه نمایش بچرخد؟
      در هر دو حالت باید سورس کتابخانه را بررسی کنید. بنده دقیقا در خاطرم نیست که این امکان را دارد یا خیر. در صورت نیاز میتوانید هسته کتابخانه را ویرایش کنید و این موارد را به آن اضافه کنید.

  • سلام مهندس پوربلورچیان
    اول از همه ممنون بخاطر این پست و تلاش شما برای آموزش آموخته هاتون خیلی خیلی ممنون
    سوال :
    آیا امکانش هست که این پروژه رو با یه سایز بزرگتر تقریبا۲متر در۳متر انجام بدم؟
    اگر تابلو روان به این اندازه رو بسازم آیا برد آردوینو پاسخگوی نیاز من میشه؟
    آیا میتونم تابلو روانی درست کنم که عکس پس زمینه داشته باشه و البته قابل تغییر؟
    راستش میخام با تابلو LED تبلیغات شهری انجام بدم ( یعنی یه جایی نصب کنم و تبلیغات بگیرم و از طریق گوشی اونو مدیریت کنم) آیا بنظر شما امکانش هست ؟
    موفق و سلامت باشید

    • سلام
      از توجه شما بسیار ممنونم.
      درمورد سوال اول بله، امکان پذیر است.
      در مورد سوال دوم اینکه با آردوینو قابل اجراست یا خیر، بستگی به ماتریس‌ها و درایورها دارد. در حالت کلی تر نیاز به استفاده از درایور می‌باشد. در غیر اینصورت پین‌های میکرو جوابگو نمی‌باشند.
      سوال سوم هم بله، محدودیتی برای اینکار و قرار دادن پس زمینه وجود ندارد.
      و اما سوال چهارم: سوالتان خیلی کلی است و برای اجرای این موضوع چندین روش و سخت افزار مختلف قابل اجراست، که شما باید بر اساس نیازتان موارد را انتخاب کنید.

      • ممنون که پاسخ میدین
        در مورد سوال ۴ منظورم تلوزیون شهری LED بود که آیا امکانش هست که با آردوینو کنترلش کرد که دیگه لازم نباشه بهش(تلوزیون شهری) کامپیوتر یا فلش وصل کرد و براحتی با گوشی کنترلش کرد.
        مرسی که هستین…

        • سلام مجدد
          بله تمامی این موارد با بردهای امبدد قابل اجرا است و محدودیتی ندارد. بسته به نوع پروژه و کاربری آن نیاز به سخت افزار های جانبی خواهید داشت.
          موفق باشید.

  • با سلام خدمت شما من این ماژول رو خریدم که روش چهار تا ماژول هست همونی که توی سایت خودتون میفروشید دقیقا خود برنامه شما رو زدم .انکار که هر ماژول برای خودش جداگانه همون حروف یا اعداد رو مینویسند . بع توی کتابخونه رفتم طبق گفته شما تعداد رو ۴ عدد تعریف کردم .ولی متاسفانه اثری نداشت . در ضمن دقیقا برنامه شما رو توی آردینو کپی کردم راه اندازی شد ولی با این مشکلی که گفته بودم. در کل این ماژول بلا استفاده شد. متشکرم از اینکه راهنماییم کنید

    • سلام
      بنده این موضوع رو تست کردم و بدون هیچ مشکلی اجرا شد. لطفا شیوه ی اتصالات را بررسی کرده و سپس مجددا طبق آموزش پیش بروید.

  • خانم مهندس لطف می کنید برنامه ای رو بنویسد که دقیقا با این برد . منظور همان بردی که توی سایتتون میفوشیدبخونه. متشکرم

    • سلام مجدد
      این برنامه با هر بردی قابل اجرا است. لطفا در مورد کالاهای فروشگاه، در فروشگاه دانشجوکیت مطرح کنید.

  • سلام من هنگام verify کردن این پروژه در نرم افزار با پیغام زیر روبرو میشوم لطفا راهنمایی بفرمائید :
    Arduino: 1.8.5 (Windows 7), Board: “Arduino/Genuino Uno”

    C:\Users\Mehdi\AppData\Local\Temp\Rar$DI03.206\DS3231\DS3231.ino:75:23: fatal error: HCMAX7219.h: No such file or directory

    #include

    ^

    compilation terminated.

    exit status 1
    Error compiling for board Arduino/Genuino Uno.

    This report would have more information with
    “Show verbose output during compilation”
    option enabled in File -> Preferences.

    • سلام
      این ارور مربوط به کتابخانه میباشد. مجددا کتابخانه را از مسیر sktech , include library نصب کنید.

  • سلام
    دوتا سوال داشتم
    اول اینکه میخاستم بپرسم آیا میشه توی این برنامه یک یا چند نقطه ازماتریس ها را روشن کرد؟(مثلا از ماتریس دات ماتریس اولی نقطه ۴و۴ و از ماتریس دومی نقطه ۳و۶ . اگه میشه لطفا توضیح بدید چطوری میشه)

    دوم اینکه میشه سایز نوشتاری را تغییر داد؟(مثلا به گونه ای باشه که در دات ماتریس۸*۸ ، حروف حداکثر طول ۴ ماتریس را اشغال کند؟اگه میشه لطفا توضیح بدید چطوری میشه)

    • سلام
      با تشکر از توجه شما
      ۱- بله، اصولا وقتی اسم دات ماتریس روی یک ماژول هست، یعنی چنین قابلیتی را دارا خواهد بود. توضیح در این خصوص خارج از قسمت نظرات است و نیاز به دانستن برنامه نویسی توسط شما دارد.
      ۲- بله این موضوع هم شدنی است.

      • سلام.آشنایی نسبی با برنامه نویسی دارم.لطفا در صورت امکان توضیح بدید که هر۲مورد چگونه انجام میشه؟

        • با سلام و تشکر از شما
          کاربر گرامی لطفا دقت داشته باشید که شما باید دانش فنی برنامه نویسی داشته باشید. سپس برای رفع عیب از این طریق اقدام کنید. قرار نیست هر برنامه ای به صورت حاضر و آماده تحویل شود. دیجی اسپارک بستری برای راهنمایی به شما کاربران است. ابتدا برنامه نویسی را بیاموزید سپس در خصوص اشکلات مرتبط با این پروژه، سوال‌تان را مطرح کنید.

  • سلام..
    ببخشید ایا راهی هست که بشه ماژول بلوتوث گذاشت روی آردوینو و بعد هر متنی از گوشی بفرستیم بهش رو اون پخش کنه؟؟؟

    • سلام
      بله این روش امکان پذیر است. در این خصوص در سرفصل های آینده این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

  • سلام. ممنون بابت آموزش های مفیدتون.
    میشه اسم آهنگی که تو آموزش تصویری استفاده شده هم ذکر کنید؟؟

  • سلام.من هر مطلبی رو که مطالعه می کنم ارجاع داده می شم به اینکه باید فلان مطلب رو خونده باشید.اگر بخواهم از صفر شروع به مطالعه کنم از کجا باید شروع کنم؟منظورم مطالب ساده تر وبعد مطالب سخت تر رو مطالعه کنم

    • سلام
      در ابتدا برای آشنایی با نرم افزار آردوینو پست آموزش کار با برد آردوینو Arduino و نصب نرم افزار Arduino IDE مطالعه نمایید.
      با توجه به اینکه مبتدی هستید، آموزش های پکیج ۳۷ سنسور آردوینو برای شروع و آشنایی با سنسورهای مختلف مناسب است. همچنین راه اندازی پروژه های پکیج ۳۷ سنسور آسان تر است. در هر آموزش تمام مراحل از جمله توضیحات، معرفی سنسور، وسایل مورد نیاز، اتصالات و در نهایت کد برنامه گفته شده است، کافیست مرحله به مرحله با آموزش ها پیش بروید و در هر مرحله که به مشکل برخوردید از طریق ثبت کامنت در همان پست، رفع عیب نمایید. پیشنهاد میشود پکیج ۳۷ سنسور را هم تهیه کنید. در نهایت پس از اجرای چند آموزش، دید کلی تری پیدا خواهید کرد و بعد از آن آموزش های حرفه ای تر را دنبال کنید.

    • سلام
      بسته به تغییراتی که مبخواهید در کدها اعمال کنید، متفاوت خواهد بود. از جمله تعداد ماژول های مورد استفاده و یا تغییر متن نمایش که باید در کد اعمال شود.

  • سلام ممنون بابت پروژه های خوبتون با آردوینو اگر بخواهیم از دات ماتریس با ابعاد بزرگ تر استفاده کنیم آیا نیازی به تغییر برنامه هست یا خیر ??

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      خیر تنها توجه داشته باشید همانطور که در متن آموزش گفته شده است، باید تعداد دات ماتریس های مورد استفاده define NUMBEROFDRIVER را در کدها مشخص کنید.

  • با تشکر از آموزش خوبتون.اگه ممکنه روش ارسال آنلاین متن از رایانه به تابلو روان را آموزش دهید.

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      پروژه های درخواستی کاربران زیاد است و حتما در دستور کار قرار خواهیم داد.

  • درود برشما.
    می خواهم متن فارسی را روی این ماتریس نمایش بدم، نیاز به کمک دارم.

  • درود
    آموزش خوبی بود
    مقدار داده ای تابع HCMAX7219.printMatrix
    یک String و int هستش دیگه؟
    میخاستم ساعت رو نمایش بدم
    خروجی String دارم و در PortSeriyal نمایش داده میشه
    اما وقتی این مقدار رو به تابع میدم برای نمایش دادن،ارور میده و میگه مقدار String نیست
    ممنون میشم کمکم کنید

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      با اضافه کردن تابع و کتابخانه ساعت مقدار تابع باید با کتابخانه سورس بررسی شود و در این کد استفاده نشده است.

  • سلام و درود فراوان سایت خوبی دارین امیدوارم همیشه موفق باشید
    من یه تابلو روان درست کردم و با اردوینو اونو برنامه ریزی کردم و یه مشکلی دارم اونم اینه که متن فارسی رو نمیتونم نمایش بدم روی ماژول البته فکر کنم باید کتابخانه فارسیشو نصب کنم و هرجا هم گشتم پیدا نکردم امکانش هست شما کمک کنید راه بیفتم مرسی

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      بایستی از کدهای هگز داخل کد آردوینو استفاده کنند که این مورد پیشنهاد نمی‌شود.

      • سلام مجدد برای فارسی نویس ترتیبی دادم که کلمه های فارسی به کد هگز تبدیل بشن اما موقع نمایش چون کد هگز تبدیل شده به صورت عدد هست فقط همون عدد رو نمایش میده میشه راهنمایی کنید از چه دستور دیگری استفاده کنم مرسی

        • سلام
          کاربر گرامی، بنده هم این کار را با آردوینو به این روش اجرا نکرده‌ام و فقط روش اجرا را به جنابعالی معرفی کردم. در خصوص پیاده سازی از دیگر کاربرانی که در این خصوص اطلاعات کافی دارند تقاضا دارم تا در این بحث شرکت کنند، همچنین شما تجربه کاربری‌تان را هم پس از اجرا موارد برای دیگر کاربران از همین طریق منتشر بفرمایید.

    • سلام مجدد
      کامنت شما ۴ بار ثبت شده است. تعداد پیام ها بسیار زیاد است و تمام تلاشم بر این است در سریعترین زمان ممکن پاسخ دهم.
      لطفا صبور باشید تا پاسخ داده شود. کامنت شما پاسخ داده شد. بررسی کرده و در صورت سوال از همین طریق اقدام نمایید.

  • سلام خسته نباشید میخواستم ببینم پنل ۳۲*۱۶ matrix P10 (1R)0 چطوری میشه راه اندازیش کرد با این کد ها میشه؟

    • سلام
      کتابخانه مربوط به این پنل متفاوت است. بنابراین کدها تغییر می‌کند و نمی‌توانید از این کد استفاده کنید.

  • با سلام و تشکر از خانم مهندس
    من در شبیه سازی ۷۲۱۹ با آردوینو در پروتئوس مشکل دارم.
    به هر طریقی که خروجی آی سی را به دات ماتریکس وصل میکنم جواب نمیگیرم.
    در صورت امکان میخواهم فایل پروتئوس را برایتان ازسال کنم تا رفع اشکال بفرمائید.
    ممنون میشم بنده را راهنمایی فرمایید.

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      متاسفانه در این مورد با پروتئوس تست و اجرا نشده است. از دیگر کاربران که در خصوص این نرم افزار از تجربه کافی برخوردار هستند، تقاضا دارم تا در این بحث شرکت کنند.

  • سلام
    من از کدها مشکل دارم و Error میدهد خواهشی که از شما دارم کل آموزش راتصویری کنید و در یک فایل PDF قرار دهید تا کل بازدید کنندگان سایت خوب شما به مشکل نخورند.
    با تشکر

    • سلام
      از پیشنهاد شما ممنونم. بررسی خواهم کرد و در صورت امکان اضافه خواهد شد.

  • سلام یه سوال داشتم اگه به جای دات ماتریس ۶۴تا ال ای دی که پایه هاشون سطری ستونی وصلن بزارم جواب میده

    • سلام
      دقت داشته باشید که در این کد از درایور max7219 استفاده شده و کدها بر اساس آن نوشته شده است و باید برنامه را تغییر دهید.

  • سلام ممنون از آموزش مفید وکاربردی که قرار دادید
    سوال من اینکه آیا فونت فارسی قابل اجرا است یا نه؟

  • سلام من از ۳ تا ماتریکس ۷۲۱۹ استفاده کردم ولی روان نوشته نمیشه هر کدوم مستقل همون متن چاپ میکنن

    • با سلام و تشکر از شما
      تعداد نمایشگرهایی که استفاده میکنید را باید در فایل کتابخانه مشخص کنید. این موضوع در متن آموزش کاملا توضیح داده شده است. لطفا طبق توضیحات اقدام کرده و سپس نتیجه را از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

  • برای من این ارور رو میده:
    Error compiling for board Arduino Uno.
    کد numberfordrivers رو من پیدا نکردم میشه یگید دقیقا کجاست؟
    ممنون

  • سلام من یک مین برد ls8 دارم اشتباها به ۱۲ولت وصل کردم والان فلش رو میخونه ولی نمایش روی تابلو نداره احتمال میدم ای سی مین برد برنامش از بین رفته باشه چطور میتونم پروگرامش کنم با چه برنامه ای
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  • سلام ، خسته نباشید خیلی مطلب خوبی بود
    من راستش میخواستم یه ماسک بسازم که دو مربع یا مستطیل شبیه دات ماتریکس بزارم روی جای چشمش ، برای همین باید شفاف باشه ، منم گفتم بجاش از ال ای دی استفاده کنم ، فقط چون ابعادی که میخوام استفاده کنم ۸×۸ نیست و شاید اصلا مستطیل بشه ( مثلا ۵×۱۲ ) یا حتی مثل ذوزنقه بشه ، اما نمیتونم از خود دات ماتریکس استفاده کنم ، خواستم بپرسم : ۱- میشه با ال ای دی جدا دات ماتریکس ساخت ؟ ۲- میشه ابعاد اون دات ماتریکس لزوما مربع نباشه ، مستطیل یا ذوزنقه باشه ؟ ۳- برای چنین دات ماتریکسی ، باز هم باید از همین ماژول MAX7219 استفاده کنم یا ماژول دیگری برای هر کدام از حالات نیاز است ؟
    ممنون میشم جواب بدید ، با تشکر.

    • با سلام
      در این خصوص از ماژول دات ماتریس بایستی استفاده کنید. استفاده از ال ای دی به جای دات ماتریس عملی نیست. دات ماتریس با ابعاد های مختلفی در بازار موجود است. تراشه کنترل دات ماتریس MAX7219 است و از آن طریق میتوانید برنامه مورد نظر را پیاده سازی کنید.

  • با سلام خسته نباشید سوالی داشتم اگه دات ماتریس ۱۳ سطر و ۸ ستون داشته باشه از چه ای سی استفاده میشه کرد ای سی ۷۲۱۹ جواب میده اضافه سطر رو ، ممنون راهنمای بفرمایید

    • با سلام
      از هر درایور برای یک دات ماتریس باید استفاده کنید. بله درایور max7219 مناسب است.