مدارهای الکترونیک

آموزش مدار استپر سوئیچ با آی سی ۴۰۱۷

step-switch-selector-Digispark
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

همانطور که از اسم این مدار مشخص است، مدار استپر سوئیچ برای مشخص کردن یکی از چهار تا کلید های آنالوگ طراحی شده است. مزیت این مدار استفاده از قطعات ارزان قیمت و ساده می باشد.

این مدار توسط ۵ ولت DC و میزان جریان کمی، در حد میلی آمپر کار می کند. مدار استپر سوئیچ ممکن است برای برنامه های کاربردی متفاوتی از جمله کنترل کننده ولوم، کلید کننده های قدرت پی در پی و …

نکته ای که در این مدار حائز اهمیت است، این است که در این نمونه از یک مدل معمولی میکروسوئیچ های فشاری و وصل کننده استفاده شده است. البته نمونه ای از سنسورهای متفاوت هم می توانند استفاده شوند، مشخصات ارایه شده شان کاملا مشخص است و برای این مدار هم مناسب می باشد. در ادامه با دیجی اسپارک همراه باشید.

 

استپر سوئیچ چگونه کار می کند؟

مدار استپر سوئیچ به طورکلی شامل یک کلید پرش وار، یک نوسان ساز ساعتی، شمارنده چهار کاناله و چهار عدد میکروسوئیچ می باشد. هنگامی که برای اولین بار جریان در آن به حرکت در می آید، شبکه مقاومتی خازنی R5 و C4 که به ورودی ریست آی سی یعنی پایه ۱۵ متصل می باشند؛ باعث می شود که خروجی Q0 یا همان پایه ۳ آی سی ۲ در ابتدا فعال شود و این حالت جانشینی یا استندبای توسط D2 انجام می شود. یک نوسان ساز که به دو پایه از آی سی ۱ متصل شده است به پایه ۱۴ آی سی ۲ که همان ورودی ساعت می باشد، متصل شده است.

خب، تا اینجا تحلیل اولیه مدار را بررسی کردیم. فرکانس کاری این مدار نزدیک به ۱Hz می باشد. که با بررسی میزان ظرفیت قطعات R3=10K و C2=100uF مشخص می شود. وقتی که S1 در موقعیت قطع می باشد، شمارنده آی سی ۲ به صورت غیر فعال باقی خواهد ماند. حال چنانچه میکروسوئیچ S1 فشرده شود یا به عبارتی هنگامی که ورودی کلید بانسر مدار که منظور همان پایه ۱۱ آی سی ۱ می باشد، به تحریک شود، ورودی ساعت مدار در پایه ۱۳ آی سی ۲ فعال می شود. در همین حال آی سی شروع به شمردن برای هر دقیقه می کند.

وضعیت خروجی شمارنده پیکربندی چهار سوئیچ دوطرفه را مشخص می کند. از یک تا ۴ همگی در آی سی ۳ با شماره تجاری ۴۰۶۶ جای دارند. هنگامی که اولین پالس به آی سی ۲ که ورودی ساعت می باشد اعمال شود؛ جریان در خروجی Q1 جهت تحریک سوئیچ ۱ افزایش پیدا می کند. با اعمال دومین پالس جریان در خروجی Q2 جهت تحریک سوئیچ ۲ یا همان IC3B افزایش پیدا می کند. و به همین ترتیب برای بقیه خروجی ها اتفاق می افتد.

وقتی که شمارنده به موقعیت Q5 یا همان پایه ۱ برسد، سطح جریان به حدی می رسد که شمارنده را توسط مقاومت R6 ریست می کند. و کلیه کلید های دوطرفه در IC3 را در وضعیت قطع قرار می دهد.

چنانچه برای تغذیه مدار می خواهید از ولتاژ بیشتر از ۵ ولت استفاده کنید بایستی از آی سی رگلاتور با شماره تجاری ۷۸۰۵ استفاده کنید.

برای تغذیه مدار از یک شارژر موبایلی می توان استفاده کرد. لیست قطعات مورد نیاز:

 

با کلیک روی هر قطعه می توانید مشخصات آن را بررسی و تهیه کنید.

مقاومت ۱ کیلو اهم

مقاومت ۱۰ کیلو اهم

مقامت ۱۰۰ اهم

مقاومت ۴۷۰ کیلو اهم

مقاومت ۴۷۰ اهم

دیود ۱N4148

خازن الکترولیت ۱ میکروفاراد

خازن الکترولیت ۱۰ میکروفاراد

خازن الکترولیت ۱۰۰ میکروفاراد

آی سی ۴۰۱۷

سوکت آی سی ۱۶ پایه

میکروسوئیچ فشاری

کلید فشاری صنعتی

فیبر مسی

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه