تکنولوژی مدارهای الکترونیک

ارسال دارو با کنترل از راه دور

نوشته شده توسط آزاده مختاری

اگر شما با فردی مواجه شوید که به علت بیماری عصبی و افسردگی از خوردن داروهای خود اجتناب می کند چیزی جدیدی نیست بسیاری از افراد درگیر با بیماری های عصبی و حتی افراد کم توان ذهنی و بیماری هایی از این قبیل گاهی لز مصرف داروهای خود دست باز می زنند و به اصرار از خوردن دارو اجتناب می کنند که سبب تشدید بیماری می شود بنابراین بسیاری از افرادی که با این بیماران مواجه هستند نگرانی عدم استفاده از دارو را مشکل می دانند و با تلاش زیاد در پی مصرف دارو برای فرد بیمار هستند بنابراین تکنولوژی جدیدی مطرح شده است که به ارسال دارو با کنترل از راه دور می پردازد.

در ادامه با دیجی اسپارک همراه باشید.

دانشمندان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس با مطالعات فراوان به ساخت دستگاهی برای مصرف داروها برای افرادی که از افسردگی، درد، صرع یا سایر مشکلات عصبی دارند دست یافته اند که از طریق کنترل از راه دور دارو ها به مغز آنها ارسال کرد.

این دستگاه دارای ضخامتی برابر یک تار موی انسان است و درآزمایش اولیه این دستگاه را روی موش ها تست کردند و این دستگاه را در مغز موش جای دادند سپس توسط این دستگاه داروها را به بخش های خاص مغز انتقال دادند پس لز بررسی نتایج این آزمایش مشخص شد که استفاده از این روش توانسته است تاثیر بیشتری بر عملکرد دارو داشته باشد و همچنین اثرات و عوارض دارو را نیز کم کرده است.

دکتر مایکل بروچس از پژوهشگران این پروژه می گوید:در آینده، احتمال ساخت داروهای درمانی وجود دارد که با نور فعال شوند. با استفاده از این دستگاه های کوچک می‌توانیم به انتقال دارو به ناحیه‌ی خاصی از مغز و سپس فعال  سازی دارو با نور در صورت نیاز بپردازیم. این روش پتانسیل بالا بردن اثر درمان با کاهش اثرات جانبی را دارد.

این دستگاه همچنین می‌تواند برای فعالسازی سلول‌های خاص مغز با تاباندن نور به صورت از راه دور بپردازد. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که مانند بافت مغز نرم باشد  بنابراین برای مدت زمان‌های طولانی بتواند در مغز قرار گیرد و بدون هیچ گونه عوارضی برای مغز باشد.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه