مدارهای الکترونیک

از واکی تاکی تا موبایل

از واکی تاکی تا موبایل-دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

از واکی تاکی تا موبایل : اگر شما تا کنون تجربه استفاده از واکی تاکی را نداشته اید، لذت کار با این وسیله را درک نخواهید کرد. قبل از اینکه بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ میلادی تلفن همراه محبوب شود، واکی تاکی از مقبولیت عام برخوردار بود و از موثرترین راه ها برای برقراری ارتباط به شمار می آمد؛ که هنوز هم بطور گسترده ایی توسط نیروی پلیس، پرسنل نظامی و بسیاری از ارگانهای دولتی و خصوصی، ورزشی و شخصی استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم تا در مورد ساز و کار این وسیله اطلاعاتی به شما بدهیم.
بیایید نگاهی دقیقتر بیاندازیم که از واکی تاکی تا موبایل دقیقا چه مسیری در پیش داریم.

واکی تاکی چیست؟

این وسیله اولین بار در سال ۱۹۳۷ توسط شخصی کانادایی به نام دونالد هینگز اختراع شد که البته در آن زمان  بنام رادیو دو طرفه مشهور شد، و اولین بار در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت.واکی تاکی وسیله ای است برای  ارتباط دویا چند طرفه و درمناطقی که تجهیزات ارتباطی وجود ندارد یا دسترسی به آن مشکل،و یا مقرون به صرفه نیست استفاده میشود.واکی تاکی از ابزارهای قابل حملی است که با ارتباط بی سیم و استفاده از امواج رادیویی بر روی یک باند فرکانسی مشترک کار میکند،با این تفاوت که بر خلاف رادیو که تنها گیرنده است یک دستگاه فرستنده و گیرنده است.انواع مختلفی ازاین دستگاهها دردنیا طبق قوانین کشورهای مختلف جهت مصارف گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد.

این وسیله بطور مستقل شامل یک فرستنده-گیرنده، آنتن( برای ارسال و دریافت امواج رادیویی)، یک قطعه که هم نقش بلندگو و هم نقش میکروفون را دارد؛ که البته در بعضی مدلها این دو قطعه بصورت مجزا به کار رفته، و یک دکمه فشاری که برای صحبت کردن به کار میرود تشکیل شده است.

قطعه بلندگو-میکروفن همانند یک دستگاه مخابره کار میکند، چون بلندگو و میکروفن اساسا از سیم پیچ، آهنربا و یک مخروط پلاستیکی یا کاغذی برای تولید صدا تشکیل شده که یک دستگاه مخابره نیز همین اجزاء را دارد.

از مزیت های استفاده از واکی تاکی اقتصادی بودن آن است که هزینه های ارتباطی را بشدت کاهش میدهد و ارتباط پایدار و مطلوبی را برای شما فراهم میسازد.واکی تاکی هیچگاه جایگزین بیسیم یا تلفن همراه نیست ولی گاهی در ارتباطات بسیار مناسبتراست. و همینطور این وسیله برای کودکان نیز میتواند خیلی سرگرم کننده و جالب باشد.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه