سخت افزار مدارهای الکترونیک

حسگر تشخیص خستگی با نصب روی فرمان خودرو

نوشته شده توسط آزاده مختاری

سیستم های زیادی برای تشخیص خواب آلودگی راننده هنگام ررانتدگی طراحی شده بود که از این موارد می توان به سیستم تجزیه و تحلیل چهره افراد اشاره کرد. اخیرا محققان آلمانی به طراحی حسگر تشخیص خستگی با نصب روی فرمان خودرو پرداخته اند.

در ادامه با دیجی اسپارک همراه باشید.

مهندسان المانی به سیستم جدیدی برای تشخیص خستگی پرداخته اند که شامل یک حسگر تشخیص خستگی است که بر روی فرمان نصب می شود و برای تشخیص خستگی از میزان حرکت دست راننده در نگه داشتن فرمان استفاده می کند.

با توجه به این واقعیت که وقتی افراد رانندگی می کنند و هوشیاری کامل دارند به طور پیوسته بر روی فرمان ماشین فشار اعمال می کنند یا دست خود را بر روی آن حرکت می دهند. بنابراین اگر کسی در حالت خواب آلودگی باشد یا سکته قلبی کند یا هوشیاری خود را از دست بدهد فشار دست او بر روی فرمان کاهش می یابد و حرکت دست او کمتر می شود.

این دستگاه به صورت نوار باریکی است که در زیر فرمان ماشین و در زیر روکش چرمی یا هر نوع روکشی که برای فرمان استفاده می شود قرار می گیرد که از لایه های نازکی از جنس فویل ساخته شده است که جریان الکتریکی ضعیفی از آنها عبور می کند.

هنگامی که راننده فرمان را نگه می دارد یا به آن فشار وارد می کند این لایه ها فشرده می شوند و با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند که این ارتباط سبب تشکیل یک مدار کوتاه بین آنها می شود. یک ریزپردازنده میزان شدت، تعداد دفعات و مکان این اتصالات کوتاه را ردیابی می کند و با استفاده از این داده ها الگوی رانندگی معمولی با راننده مورد نظر را ایجاد می کند. وقتی عملکرد راننده با این الگو هماهنگ نباشد و انحراف زیادی نشان دهد ماشین با هشدارهایی راننده را بیدار می کند و به او برای توقف اخطار می دهد.

علاوه بر این، این سیستم قابل برنامه ریزی است و می توان تا ۱۰ نقطه برای انجام حرکتی خاص بر روی فرمان تعریف کرد که راننده می تواند با لمس کردن این مکان های تعریف شده روی فرمان ویژگی های مانند سرگرمی یا کنترل های ارتباطی را فعال کند.

تولید کننده مدعی است که فناوری مقاومتی این وسیله نسبت به سیستم های خازنی تولید شده توسط دیگر شرکت ها برتری دارد چرا که به عواملی مانند کثیفی، عرق و تغییرات دمایی حساسیت کمتری دارد و حتی زمانی که راننده دستکش پوشیده است عملکرد دستگاه مختل نمی شود و در مقایسه با سیستم قدیمی تغییرات را صفر یا صدی نمی سنجد بلکه این دستگاه می تواند تغییرات فشار را به صورت پله ای بسنجد و به سرعت آنها را ثبت کند.

این دستگاه هنوز وارد بازار نشده است و ممکن است تا چند سال آینده وارد بازار شود.

در ادامه به ویدیوی زیر توجه کنید.

[advanced_iframe securitykey=”e3ac59a02708b32a0e36dd27eecce7b410abc919″ src=”http://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/dG0fS/vt/frame” allowFullScreen=”true” webkitallowfullscreen=”true” mozallowfullscreen=”true” height=”360″ width=”640″]

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه