رباتیک

ربات زیرآبی با قابلیت جستجو وبه اشتراک گذاری اطلاعات

نوشته شده توسط آزاده مختاری

مادر دنیای ربات‌ها زندگی می‌کنیم. دنیایی که تمام کارهای روزانه در دست ماشینی شدن هستند و ربات‌های مختلف برای اعمال مختلف در زندگی طراحی شده‌اند. در کنسرسیوم ملی اتحادیه اروپا روباتی معرفی شد که در دیجی اسپارک به معرفی ربات زیرآبی با قابلیت جستجو وبه اشتراک گذاری اطلاعات می‌پردازیم.

این مجموعه ربات از سه ربات ساخته شده است که به ترتیب قادر به یادگیری و به اشتراک‌گذاری دانش یکدیگر از محیط اطراف هستند و به عنوان یک مجموعه‌ی شناختی مشترک و جمعی عمل می‌کنند که هوشمندانه‌تر وبهتر از عملیات از انفرادی می باشد.

این ربات‌ها از طریق LEDهای داخلی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و با استفاده از بخش‌های الکترونیکی آنبرد مانند سیستم‌های بینایی کامپیوتری، قطب‌نما و شتاب‌سنج‌ها راه خود را در محیط آبی پیدا می‌کنند. با استفاده از الگوریتم الهام گرفته از همکاری زنبورها، این ربات‌ها می‌توانند هم نوعان خود را پیدا کرده و حول یک مکان پایه‌ی مرکزی در کنار هم تجمع می کنند. سپس هر ربات برای اجرای ماموریت خاص خود از مجموعه جدا شده و پس از آن اطلاعات کسب شده را با گروه خود به اشتراک می‌گذارد.

در یک آزمایش، یک گروه متشکل از دو نوع ربات – ربات‌های جف و لیدی – در یک استخر برای یافتن یک هواپیمای سقوط کرده‌ی شبیه‌سازی شده قرار گرفتند. درحالی که ربات‌های لیدی به جستجوی سطح می‌پرداخت، جف‌ها اعماق استخر را جستجو نمودند. هنگامی که یکی از ربات‌های جف بخش‌های مغناطیسی نشانگر وجود هواپیما را پیدا کرد، از LEDهای خود برای فرستادن سیگنال به سایر ربات‌های جف استفاده نمود. ربات‌های لیدی از بالا این رفتار را مشاهده کرده و در همان مکان به ایجاد یک مجموعه در سطح اقدام کردند. این ربات‌ها همچنین در آب‌های آزاد در ایتالیا مورد تست قرار گرفتند و گزارش شد که با وجود امواج و آب نمکی آنها قادر به جستجو و تشکیل مجموعه می‌باشند.

اگرچه پروژه‌ی CoCoRo سپتامبر گذشته به پایان رسید، پژوهشگران آن اکنون شروع به عمومی سازی نتایج نموده‌اند. انتظار می‌رود درنهایت نتایج این پروژه برای ساخت ربات‌های خودکار جمعی مورد استفاده در بررسی‌های بوم‌شناختی، شناسایی و بازدید‌ها یا سایر موارد استفاده شوند

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه