رباتیک کنفرانس

ربات شافت و کسب بیشترین امتیاز در مسابقات رباتیک DARPA

ربات شافت و کسب بیشترین امتیاز در مسابقات رباتیک DARPA-دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

مسابقات رباتیک دارپا مخفف DRCتوسط آژانس حفاظتی پیشرفته ابداع شده است و برای رقابت ربات های انسان نما طراحی شده اند. تفاوت این رقابت با دیگر مسابقات رباتیک این است که ربات های انسان نمای طراحی شده برای انجام فعالیت های خاص به رقابت می پردازند. از سال ۲۰۱۲ شروع شده است و در سه قسمت رقابت مجازی ربات ها یا همان شبیه سازی کامپیوتری ، DRC مسابقات مقدماتی که در ماه دسابر برگذار شد و مرحله نهایی در دسابر ۲۰۱۴ به انجام می رسد. این فعالیت باعث شده پیشرفت زیادی در ربات های خود تصمیم گیرنده بوجود آید.

 

تفاوت این ربات ها با ربات های دیگر در این است که فقط برای فعالیت های پر خطر و پیچیده طراحی شده اند. این مسابقات در دو دسته ی رقابت زمینی و رقابت درون شهری برگذار می شود. این حرکت علاوه بر ترقیب برای توسعه ربات های خود تصمیم گیرنده، باعث شده نرم افزارهای رباتیک و قسمت برنامه ریزی ربات ها در پایان رقابت قابل دسترس تر بشوند. و این یعنی یک پایگاه داده قدرتمند برای ارتقاء برنامه نویسی ربات های پیشرفته بوجود خواهد آمد. پس از فراخوان، ۱۶ تیم مختلف از سراسر دنیا برای رقابت آماده شدند. در بین این ۱۶ تیم به برسی کلی ۸ تیم اول می پردازیم. همانطور که می دانید مرحله دوم رقابت در  ماه دسابر ۲۰۱۳ انجام شد. تیم شافت SCHAFT از ژاپن بیشترین امتیاز را دریافت کرد. البته به تازگی و قبل از شروع دور دوم رقابت این تیم توسط شرکت گوگل خریداری شده است و تغییراتی در برنامه هایش داشته است.

 

در مسابقات دارپا ۳۲ امتیاز در نظر گرفته شده است، تیم شافت با کسب ۲۷ امتیاز در بالاترین جایگاه بین رقبا قرار گرفت. عملکرد تیم شافت خارق العاده بود، چرا که رقبای قدرتمند و دارای نامش از جمله MIT و Carnegie Mellon  و تیم ناسا NASA را مغلوب کرد. تیم IHMC در جایگاه دوم و تیم نجات تارتان Tartan Rescue از دانشگاه Carnegie Mellon در جایگاه سوم قرار گرفتند. جایگاه چهارم هم به تیم MIT از دانشگاه تکنولوژی ماساچوست تعلق گرفت. در پست های قبلی فعالیت یکی از تیم های ام آی تی را بررسی کرده ایم.

 

البته تیم ناسا با نام  روبوسیمیان  RoboSimian در جایگاه پنچم قرار گرفت. سه جایگاه بعدی برای تیم ها ترکلبز TRACLabs ، WRECS  و TROOPER بود. این هشت تیم شانس ادامه ی فعالیت شان با کمک آژانس دارپا را دارند. در پایان رقابت در سال ۲۰۱۴ از بین این هشت تیم، تیم برنده انتظار دریافت ۲ میلیون دلاری را می کشد. در رقابت پایانی ربات های بایستی بتوانند فعالیت های فیزیکی متوالی را بدون هیچ ارتباطی بین ربات و اپراتور هدایت کننده انجام دهند!

موسسه دارپا که با هدف طراحی ربات های کارا با ظاهر انسانی بوجود آمده، اعلام کرد؛ در میان این ۱۶ تیم در مسابقه امسال دارپا که در میامی برگذار شد. در بین تیم ها که ترکیبی از تیم های دولتی، آکادمیکی و تبلیغاتی بوده اند. تیم ژاپنی شافت بسیار موثر عمل کرد.

 

هدف از تشکیل این واقعه ارزیابی و تکامل ربات ها در واکنش به محیط اطراف بوده است. ادغام تکنولوژی در ربات ها و عملی کردن فعالیت آن ها بسیار حائز اهمیت است.

 

ربات ها در آخرین مرحله از رقابت بایستی بتوانند هشت فعالیت را تکمیل کنند:

۱٫ رانندگی با خودرو مخصوص

۲٫ عبور از مسیر دارای سنگ ریزه و ناهموار

۳٫ بالا و پایین رفتن از نردبان

۴٫ جابجایی آوار و مسالح و هموار کردن مسیر

۵٫ باز کردن در و وارد شدن به یک ساختمان

۶٫ استفاده از یک ابزار جهت ایجاد حفره در دیوار

۷٫ باز و بسته کردن فلکه خط لوله

۸٫ ارتباط شلنگ هوز ریلی آتش نشانی
 

[advanced_iframe securitykey=”e3ac59a02708b32a0e36dd27eecce7b410abc919″ src=”http://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/mZCRo/vt/frame” allowFullScreen=”true” webkitallowfullscreen=”true” mozallowfullscreen=”true” height=”360″ width=”640″]

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه