سخت افزار مدارهای الکترونیک

روشنایی لامپ با دو قاشق چایخوری نمک وآب

1روشنایی لامپ با دو قاشق چایخوری نمک وآب
نوشته شده توسط آزاده مختاری

هنوز هم مناطقی وجود دارند که دردسترسی به برق مشکل دارند و استفاده از سوخت هایی مثل نفت هم علاوه بر آلودگی محیط زیست برای سلامتی انسان خطرناک هستند و استفاده طولانی مدت از آن ها آسیب های جدی در پی دارد. درتلاش برای حفظ محیط زیست و سلامتی مردم یکی از مهندسین و فعالان محیط زیست به نام Aisa Mijeno پس از گذراندن زمانی در میان قبایل بومی فیلیپین به فکر ساخت لامپ SALt افتاد. روشنایی لامپ با دوقاشق چای خوری نمک و آب است که دیجی اسپارک به معرفی آن می پردازد.

بیشتر از ۷۰۰۰ جزیره در فیلیپین به برق دسترسی ندارند، و از لامپ های نفتی استفاده می کنند. واین لامپ ها در عین ارزان بودن، خطرات زیادی را برای محیط زیست و سلامت انسان در پی دارند.مردم روستاها در فیلیپین برای روشنایی خانه‌های خود از شمع، پارافین یا لامپ‌های استفاده می‌کنند که با باتری کار می‌کنند. به همین دلیل نیز تاکنون خانه‌های بسیاری از این افراد به دلیل استفاده از این ابزار شیمیایی آتش گرفته است و افرادی نیز جان خود را از دست داده‌اند.

روشنایی لامپ با دو قاشق چایخوری نمک وآب2

روشنایی لامپ با دو قاشق چایخوری نمک وآب| دیجی اسپارک

بنابراین جایگزینی این سوخت خطرناک با ماده بی خطر و وسیله ای مثل آب‌نمک تحول گسترده ای در لامپ ها داشته است. لامپ SALt (روشنایی جایگزین پایدار) نیاز به یک شیشه‌ی آب و دو قاشق چای خوری نمک دارد وبرای هشت ساعت روشن می‌ماند. همچنین در مجمع‌الجزایر فیلیپین نمک به وفور یافت می شود و بنابراین تولید این لامپ در این مناطق با استقبال گسترده ای روبرو خواهد شد.

لامپ SALt LED متکی بر یک باتری سلولی گالوانی است که در آن محلول الکترولیت مرکب از آب نمکی خالص با دو الکترود در درون خود است. واز تغییرات شیمیایی در این لامپ ها خبری نیست. این تکنولوژی در طراحی‌ های باتری برای فانوس‌ های LED نیز دیده شده بود و پایه‌ی جدید استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر می‌باشد.

درست مانند باتری‌های دیگر، الکترودهای حامل بار، تا ابد پایدار نیستند. طبق گفته‌های گروه سازنده، این لامپ برای مدت هشت ساعت در روز در طول شش ماه قابل استفاده است و سپس آند آن نیاز به تعویض دارد. طبق ادعای آنها، محصول نهایی می‌تواند قدرت کافی برای شارژ گوشی های هوشمند از طریق پورت USB دستگاه، تامین نماید.

روشنایی لامپ با دو قاشق چایخوری نمک وآب2

روشنایی لامپ با دو قاشق چایخوری نمک وآب| دیجی اسپارک

برای شروع، شرکت سازنده در نظر دارد تقریبا ۶۰۰ لامپ را به قبایل بومی فیلیپینی ارسال نماید، اما برنامه‌ی فروش کلی آن از اوایل سال ۲۰۱۶ آغاز می‌شود. هنوز قیمتی برای این محصول اعلام نشده است.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه