اینترنت اشیا IOT اینترنت اشیاء تئوریک پروژه رزبری پای

سامانه ترافیک هوشند با رزبری پای Raspberry Pi و اینترنت اشیا

raspberry pi board
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

رزبری پای Raspberry Pi به دلیل هزینه کم و کارایی زیاد، می‌تواند در بسیاری از فعالیت‌های نظارتی در محیط های مختلف استفاده شود. اینترنت اشیا یا اینترنت چیزها یا IOT نیز دنیایی جدید و گسترده را در حوزه فناوری‌های نو معرفی می‌کند که در آن هر چیزی، از جمله اشیا بیجان برای خود هویت دیجیتال داشته و به رزبری پای Raspberry Pi اجازه می‌دهد آن را مدیریت کند.

تلفیق رزبری پای Raspberry Pi با اینترنت اشیا می‌تواند برای هوشمند سازی ارتباطات، پایش، نظارت و کنترل شهرها و شناسایی محیط به کار گرفته شود.

مدیریت ترافیک با رزبری پای-دیجی اسپارک

مدیریت ترافیک با رزبری پای-دیجی اسپارک

یکی از مشکلات بزرگی که در شهرها وجود دارد مدیریت متمرکز ترافیک ایجاد شده در پشت چراغ‌های راهنمایی است. البته چنین مدیریتی با استفاده از دوربین‌های کنترل شهری موجود، با پیچیدگی‌های فراوانی روبرو می‌باشد به همین علت به حل این مشکل با استفاده از دستگاه رزبری پای Raspberry Pi می‌پردازیم که رزبری پای نقش مدیر و تصمیم گیرنده را در اینجا بر عهده دارد. یکی از نکات مهم و اساسی در کاهش ترافیک شهری یکنواخت سازی و هوشمند سازی حالت‌های چراغ راهنمایی توسط رزبری پای Raspberry Pi است که در مسیرهای یکسانی در بزرگراه قرار گرفته است تا توقف ماشین و عملکرد آغازین را به حداقل برساند و طول صف‌هایی که ساخته شده اند و زمان انتظار را کاهش دهند.

ابتدا با استفاده از فناوری تلفیق شده مورد نظر، تعداد خودروهای پشت چراغ راهنمایی در یک تقاطع با استفاده از سنسورهای مرتبط با رزبری پای Raspberry Pi تشخیص داده می‌شود. سپس در جهت کاهش زمان انتظار وسایل نقلیه در هر چرخه و همچنین به حداکثر رساندن مجموع تعداد وسایل نقلیه‌ای که می‌توانند از تقاطع در یک چرخه عبور کنند، الگوریتمی بهینه ارائه شده است. تخمین زمان چراغ سبز بر طبق تعداد وسایل نقلیه موجود در صف‌ها از طریق سنسورهایی که اطلاعات را به رزبری پای Raspberry Pi ارسال می‌کنند تعیین می‌شود. این روش به دلیل تشخیص دادن به موقع این که کدام یک از چراغ تقاطع ها توسط رزبری پای Raspberry Pi سبز شود، عواملی از جمله میانگین زمان انتظار، تاخیر کلی وسایل نقلیه، ظرفیت شبکه شهری و مصرف انرژی وسایل نقلیه را بهبود می‌بخشد و در هزینه، زمان و منابع طبیعی صرفه جویی خواهد شد.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۲ دیدگاه

  • سلام

    جناب آقای طباطبایی این چیزی که شما اینجا نوشتید حداقل منبع ای اسم ای ذکری….. نه اینکه تنها تنها اسم خودتون ذکررر بفرمایید
    این طرح و ثبت اختراع اش برای هوشمند سازان

    • درود برشما
      حق باشماست، این مطلبی است که از طرف دانشجویان دانشگاه سمنان در همایش رزبری جم برج میلاد مطرح شد. پیرو اطلاع رسانی شما، متن ویرایش شد و اطلاعات منبع را اضافه کردم.
      موفق باشید.