مدارهای الکترونیک

مدارهشدار دهنده دود

مدارهشدار دهنده دود - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

مداری که امروز در کارگاه عملی برای شما در نظر گرفته ایم، یک مدار هشدار دهنده دود می باشد و شما می توانید این مدار را در خانه یا اتاق خود استفاده کنید. مدار وقتی دود در سطح خانه پخش شود به شما هشدار می دهد.این مدار کارایی زیادی برای شما خواهد داشت ومی تواند از بروز حوادث آتش سوزی جلوگیری کند.

شماتیک مدار:

مدارهشدار دهنده دود - دیجی اسپارک
بیایید با کار این مدار بیشتر آشنا شویم . وقتی آتش سوزی شود یا کسی در خانه در حال سیگار کشیدن باشد دود تولید شده بین لامپ و LDR را می گیرد و همین باعث می شود نوری که مداوم بر روی LDR بوده است کم شود. در اینجا است که مدار شروع به کار می کند. این مدل از مدارهای هشداردهنده دود، نوری نامیده می شوند.
وقتی بر اثر دود، خلا نور برای LDR به وجود آید، باعث می شود مقاومت LDR افزایش پیدا کند و این ولتاژ در بیس ترانزیستور به دلیل وجود منبع COB در مدار (تراشه ای در برد) کامل می شود. حساسیت مدار هشدار دهنده دود بستگی به فاصله بین لامپ و LDR دارد و همچنین تنظیم VR1 که باید ازقبل تنظیم شود. بنابراین باید لامپ و LDR را در فاصله مناسب قرار داد تا حساسیت مطلوب را به دست آورید. همچنین میزان حساسیت را می توان با تغییر فاصله بین آنها و تغییردر تنظیم VR1 نیز تغییر داد.

به این قطعات برای ساخت مدار نیاز دارید:

IC TDA2002

COB

مقاومت: VRI= 100k   ,   VR2=100k   ,   R3 = 220     ,     R4=2.2

خازن : C1 = 470 /25V     ,   C2= 1000 /25V

LDR

ترانزیستور : BC148

لامپ

در مقاله های بعد برای شما انواع دیگری از هشدار دهنده دود را آموزش می دهیم.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه