مدارهای الکترونیک

آموزش ساخت مدار سنجش سختی آب

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

آب سخت دارای غلظت بالایی از مواد معدنی است . کلسیم که یکی از عوامل سختی آب است، در رشد استخوان و حفظ تعادل بدن دخالت داشته، ولی به همان اندازه سولفات کلسیم به علت کمی قابلیت هضم، ناراحتی هایی در دستگاه هاضمه بوجود می‌آورد.

مداری برای گرفتن سختی آب - دیجی اسپارک

گاهی توصیه می‌شود که جهت تامین بهداشت و سلامت مصرف کنندگان، آهک به آب آشامیدنی افزوده شود. بعضی دانشمندان معتقدند، بهتر است کلسیم و منیزیم لازم بدن توسط غذا تامین شود و حتی‌الامکان از آب های سبک برای شرب استفاده شود. باید توجه داشت که بدن نسبت به سنگینی موجود در آب مورد مصرف خود حساسیت دارد.

حال که کمی باسختی آب آشنا شدید باهم مداری می سازیم که از سختی آب بکاهد. این سیستم DIY ارزان ساخته می شود. و از آی سی ۵۵۵ در آن به کار رفته است.

شماتیک مدارDIY

مداری برای گرفتن سختی آب - دیجی اسپارک

توجه: اگر لوله آب فلزی است به راحتی به انتهای لوله سیم پیچ  می شود. ولی اگر از جنس  پلاستیک باشد اول انتهای لوله توسط یک سیم رسانا مثل مس عایق می شود و سپس پایه های مدار را سیم پیچ کنید.

مقدار کارایی این مدار را نمی توانم حدس بزنم اما این سیم پیچ از مسیر L1 دارای ۹مرحله است و از مسیر L2 دارای ۷ مرحله است که در شماتیک مدار کاملا مشخص است. بنابراین این سیستم با استفاده از یک ای سی ۵۵۵ یک سیگنال مستطیلی را بوجود می آورد که به وسیله دو سیم پیچ به انتهای لوله آب بسته می شود.

نظریه ساخت این مدار از سال ۱۹۳۰ آمده است که می گوید ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی و یا الکتریکی باعث می شود که کریستال های کوچک کربنات کلسیم در آب به هم بپیوندند و به صورت بلورهای بزرگتر تبدیل شوند آمده است.

یک روش برای بدست آوردن یک میدان مغناطیسی قوی، استفاده از یک آهنربای قوی در نزدیکی لوله آب است و روش دوم استفاده از تصفیه کن آب که از فروشگاه های مختلف قابل خریداری است.

شماتیک مدار:

مداری برای گرفتن سختی آب - دیجی اسپارک

استفاده از یک LED ممکن است که راحتر باشد اما بهتر است یک یکسوکننده در مدار قرار دهیم که سیگنال ۱۵ کیلو هرتز را به وسیله آی سی ۵۵۵ تولید کند.

این یک سوکننده در این مدار به خازن C4 متصل است . D1و D2دو دیود بکار رفته در مدار برای تولید کردن ولتاژ DC است که به وسیله خازن C5 فیلتر می شود. استفاده شده از دیود:

D1 and D2 = 1N4148

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۲ دیدگاه