مدارهای الکترونیک

مدار با LDR برای روشنایی اتوماتیک باغ و ویلا

مدار با LDR برای روشنایی اتوماتیک باغ و ویلا - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

در کارکاه عملی امروز مداری را به شما آموزش می دهیم که با آن بتوانید باغ یا حیاط ویلا خود را با رشته ای از لامپ ها در هنگام شب روشن نگه دارید اما با طلوع آفتاب به طور اتوماتیک خاموش شوند. در این مدار از یک مقاومت ۱۰ میلی متری حساس به نور (LDR ) استفاده می کنیم که این مقاومت می تواند با طلوع آفتاب مدار را به طور اتوماتیک خاموش کند.

شماتیک مدار:

مدار با LDR برای روشنایی اتوماتیک باغ و ویلا - دیجی اسپارک

کل مدار را می توان در یک ظرف پلاستیکی بسیار کوچک قرار داد. برای اینکه این مدار شروع به کار کند نیاز به برق خانگی ۲۳۰ ولت است. با مقداری مهارت و صبوری شما می توانید به جای استفاده از لامپ رشته ای از رشته های LED سفید استفاده کنید.

هنگامی که نور محیط طبیعی است ترانزیستور T1 معکوس مقاومت کم در  LDR کار می کند. این تشخیص حساسیت توسط پتانسیومتر انجام می گیرد. ترانزیستور T2  انرژی خروجی مورد نیاز را برای لامپ تهیه می کند. هنگامی که میزان روشنایی محیط خوب می شود و نور در محیط زیاد می شود مدار به حالت بیکار در می آید و لامپ  رشته ای خاموش می شود.

ولتاژ کار این مدار از ورودی برق خانگی و از طریق اجزای D1 , R1 , D1 ,C1 مشتق شده است. اگر می خواهید قدرت و روشنایی لامپ را کمی کاهش بدهید کافیست ترانزیستور T2 را با یک یکسوکننده کنترل سیلکون مناسب (SCR) جابه جا کنید. با این جایگزینی به هدف خود می رسید. از طرفی عمر استفاده از لامپ های رشته ای شما طولانی تر می شود. در نهایت این نکته را متذکر شویم که LDRنباید طوری در مدار قرار گیرد که نور مستقیم خورشید را دریافت کند.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه