مدارهای الکترونیک

مدار حرکت سنج با آی سی ۵۵۵

مدار حرکت سنج با آی سی 555 - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

امروز برای شما مداری را آماده کرده ام که این مدار می تواند بر حرکت افراد در راه پله و درب ورودی نظارت داشته باشد. هنگامی که شخصی در راه پله گام بر می دارد بر روی تلفن شما هشدار می آید. مدار خیلی حساس است و در روز با نور کافی عمل می کند.

در این مدار از NPN Darlington phototransistor L14F1 استفاده می شود. NPN شدت نور را از طریق پایه متصل شده حس می کند و جریان را در کالتور- امیتر (collector- emitter) عبور می دهد. وقتی نور وجود دارد، رفتار فتوترانزیستور و خازن C1 به این صورت است که سطح ولتاژ در بالاترین سطح قرار دارد. در این مدار هشداردهنده، از تایمر Monostable که در اطراف آی سی ۵۵۵ ساخته شده، استفاده می شود. آستانه تحریک آی سی با استفاده از VR1 تنظیم شده است. بنابراین به طور معمول پین ۲ در آی سی بالا باقی می ماند که توسط VR1 تنظیم شده است. هنگامی که سایه توسط گام برداشتن شخص به وجود می آید فتوترانزیستور خاموش می شود و به خازن C1 اجازه می دهد توسط R1 تخلیه شود. این همان لحظه ای است که پین ۲ در آی سی کم می شود و زمان چرخه آغاز می شود. با مقدار داده شده به خازن و مقاومت R2وC2، تلفن همراه شما برای دودقیقه زنگ می خورد.

شماتیک مدار:

مدار حرکت سنج با آی سی 555 - دیجی اسپارک

مدار را می توان بر روی یک برد کوچک Perf ساخت. این مدار را در هنگام روز به کار بگیرید.چون طبق آنچه گفته شد این مدار حساس به نور است و راه اندازی این مدار توسط ایجاد سایه طراحی شده است. پس با خاموش کردن مدار در شب از هشدار اشتباه جلوگیری کنید.

اگر می خواهید این مدار را در شب هم استفاده کنید یک لامپ بر روی دیوار مقابل در راه پله جایی که phototransistor نصب شده قرار دهید تا همیشه روشن باشد و نور لازم را به آن بدهد و در صورت ردشدن شخص از راه پله سایه ایجاد شود و مدار شروع به ایجاد زنگ هشدار به شما کند. توجه داشته باشید لامپ باید به صورت خطی با Phototransistor هماهنگ باشد. VR1 مدار را می توانید تا زمانیکه مدار خاموش است تنظیم کنید.

قطعات مورد نیاز:

خازن:      c1 = 1uf , 25 v     C2 = 220uf , 25v

مقاومت:   R1 = 22K ,   R2 = 100 k

VR1 = 1 m

Photo Transistor   L14F1

IC NE 555

یک زنگ هشدار ( Buzzer)

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه