مدارهای الکترونیک

منبع تغذیه ۱۲ ولت بدون ترانسفورماتور

منبع تغذیه 12 ولت بدون ترانسفورماتور -دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

امروز در کارگاه عملی برای شما مداری را آموزش خواهیم داد که بدون استفاده از ترانسفرماتور یک منبع تغذیه ۱۲ ولتی خواهید داشت. این کار را استفاده کردن از دیود زنر (Zener diode) انجام می گیرد. طبق مطالعات بر روی یک دیود معمولی این کار محقق می شود. در طول یک نیم موج جنبش تسخیر والاستریت FL از طریق بارD1  و D4 است. در حالی که طول نیم موج دیگر با والاستریت FL از طریق D3 و   D2تامین می شود. به خاطر داشته باشید که این مداربا پل یکسوساز به طور مستقیم به جریان ۲۳۰ ولت مستقیم DC متصل نیست. این بدان معنی است که معمولا استفاده این مدار همانند یک درایو ترایاک نمی باشد و نیازی به اتصال ندارد. با این حال می توانید با داشتن یک رله از اصلاح موج به طور کامل بهرمند شود.

شماتیک مدار:

منبع تغذیه 12 ولت بدون ترانسفورماتور -دیجی اسپارک

مقدار ولتاژ ایجاد شده بسته به دیود زنر استفاده شده دارد که می تواند به صورت آزادانه انتخاب شود. C2 باید قادر به تحمل حداقل این ولتاژ باشد.مقدار جریان تحویلی توسط این مدار وابسته به خازن  C1 است با قرار دادن خازن ۲۲۰Nf در این مدار جریان ۱۵mV را تولید می کند.

هشدار نهایی: این نوع مدار مستقیم به ولتاژ اصلی که می تواند برای انسان کشنده باشد متصل است. شما هرگز نباید در تماس بااین مدار باشید و آن را در یک محفظه مناسب برای اینکه خیالتان راحت باشد قرار دهید.

قطعات مورد نیاز :

دیود : ۱N4004

مقاومت : R=100 /1w

خازن : C1=220nf   , C2=470mf/16V

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۵ دیدگاه