تکنولوژی رباتیک

نامه دانشمندان برای جلوگیری از تولید ربات خودمختار

digirobot-robotic ربات جراحی
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

سلاح های خودمختار: ربات های بی سرنشین و مسلح که برای جستجو بین مردم می روند و براساس معیارهای برنامه ریزی شده در آنها زن یا مرد مورد نظر را پیدا می کنند و آن را از بین می برند. نیازی نیست هیچ انسانی ماشه را بکشد یا کنترلش کند به محض تشخیص، خود ربات آن را نابود خواهد کرد. این خبر صدای تهدید آمیزی برای جامعه بشری است.

چشم انداز سردی به آینده بالینی یک هوش مصنوعی است. تاکنون بیش از ۱۰۰۰ کارشناس و محقق برجسته طی یک نامه سرگشاده  و امضا آن، خواستار ممنوعیت سلاح های تهاجمی خودمختار شده اند. این نامه سرگشاده در کنفرانس بین المللی مشترک هوش مصنوعی در بوینس آیرس Buenos Aires ارائه شد.

از امضا کنندگان می توان الون مشک تسلا(Tesla’s Elon Musk)، پروفسور استفان هاوینگ (Stephen Hawking)، مدیر اجرایی گوگل (DeepMind) و(Demis Hassabis) موئسس مشترک اپل استیو و وزنیاک را نام برد. آنها معتقند از Al باید به نفع بشریت استفاده شود با تولید آن افرادی هم می توانند به راحتی با خلاقیت از این ربات که خارج از کنترل است سوء استفاده کنند.

در میان تمام امضا ها یک امضا جالب توجه بوده است . این امضا از سارا کانر (Sarah Connor) است که نقش اصلی فیلم نابودگر را بازی کرده است. شاید او در فیلم نابودگر به طور کامل حس خطر را از بوجود آمدن چنین رباتی درک کرده است و به امضا کنندگان این نامه سرگشاده پیوسته است.

در این نامه ” سلاح های خودمختار به عنوان انقلاب سوم در جنگ توصیف شده اند.این سلاح ها پس از باروت و سلاح های هسته ای بسیار خطرناکند.” تاریخ نشان داده است که توسعه سلاح کشورها را به مسابقه تسلیحاتی برای جنگ سرد تحریک می کند.

سوال کلیدی برای بشریت امروز این است که آیا Al تولید شده است برای شروع یک مسابقه تسلیحاتی جهانی یا برای جلوگیری از آن ؟ سلاح خود مختار تبدیل به کلاشینکوف فردا خواهد شد. این پایان آشکار برای آینده این فن آوری است. واقعیت این سلاح مستقل می تواند بسیار وحشناک باشد. روبات هایی که مسلح هستند و طبق معیارهای برنامه ریزی شده تصمیم می گیرند زندگی یک انسان را تمام کنند. اگر اشتباهی انجام شود روشن نیست چه کسی باید پاسخگو باشد. این سلاح ها برای استفاده در ارتش بجای سربازان توانایی بالقوه دارند اما کارشناسان برای به وجود آمدن آنها بسیار نگران هستند و این موضوع جای بحث زیاد دارد. شما می توانید با کلیک کردن اینجا نامه سرگشاده را بخوانید.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه