آردوینو بلوتوث Bluetooth خانه هوشمند

پروژه خانه هوشمند با بلوتوث Bluetooth Smart Home ماژول HC05 و آردوینو

Smart-house-with-bluetooth-android-app-and-hc05-arduino-digispark-
نوشته شده توسط امین چیلانی

در این زمانه مکان های زیادی میتوان دید که از راه دور کنترل میشوند . در اینگونه مکان ها از چند نوع سیستم مانند IOT اینترنت اشیا و یا Bluetooth بلوتوث به عنوان یکی از ابزارهای اینترنت اشیا می‌توان استفاده کرد. توسط سیستم IOT از هر کجای دنیا می‌توانید خانه یا شرکتتان را نظارت و کنترل کنید. پیش از این مطالبی از جمله همه چیز درباره اینترنت اشیاء IOT و پیش بینی آن مفصل بحث شده است. ولی در سیستم‌های مبتنی بر Bluetooth حداکثر تا فاصله ی ۲۰ متری امکان کنترل خانه وجود دارد. آن هم بستگی به ماژول بلوتوث Bluetooth و گوشی دارد. روش کنترل ۴ وسیله برقی توسط بلوتوث در ادامه این آموزش بررسی می‌شوند. لوازم الکترونیکی یک خانه را با محدودیت فاصله در حد برد ماژول بلوتوث با یک گوشی اندرویدی کنترل خواهیم کرد. در ادامه با مرجع تحصصی آردوینو به زبان فارسی دیجی اسپارک همراه باشید.

 


شماتیک پروژه خانه هوشمند بلوتوث


اتصالات مدار را مانند شماتیک زیر برقرار کنید. فقط از ۴ پایه ماژول بلوتوث Hc05 استفاده شده است. ماژول رله Relay 4 کانال هم علاوه بر تغذیه، ۴ پایه دیگر جهت اتصال به آردوینو دارد. در این پروژه از برد آردوینو Uno ، ماژول بلوتوث HC-05 Bluetooth و یک عدد برد برد Breadboard استفاده شده است. هر سه کالا جهت خرید از فروشگاه دانشجو کیت لینک شده‌اند.

اتصال ماژول بلوتوث ساخت خانه هوشمند با Bluetooth و آردوینو - دیجی اسپارک

 


کد پروژه خانه هوشمند با بلوتوث


محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 


اپلیکیشن اندروید کنترل خانه بلوتوث


بعد از آپلود کدها روی برد آردوینو نوبت به نصب اپلیکیشن اندرویدی می‌رسد. به این منظور برنامه را از لینک زیر که پیش از این به صورت مستقیم از گوگل پلی دانلود شده، استفاده کنید. دانلود اپلیکیشن اندرویدی خانه هوشمند با بلوتوث از دیجی اسپارک

 

برای تنظیم برنامه ابتدا وارد برنامه میشویم و سپس به ماژول بلوتوث HC05 وصل میشویم و شروع به ساخت دکمه های کنترل میکنیم برای ساخت دکمه ها به کد نیاز دارید که در جدول زیر به صورت کامل آمده است .

Bluetooth Smart -House-digispark

 

اپلیکیشن خانه هوشمند با بلوتوث و اندروید HC05 Bluetooth - دیجی اسپارک

 

طبق شماره گذاری کادرهای تصویر پیش می‌رویم. در کادر شماره چهار وقتی به بلوتوث وصل شوید علامت بلوتوث ظاهر خواهد شد.

خانه هوشمند با بلوتوث و اپلیکیشن اندرویدی HC05 Bluetooth - دیجی اسپارک

در این مرحله باید دکمه‌ها را جهت فرمان بسازیم. کدهای مورد نظر را جایگزین کرده، سپس روی علامت + کلیک می‌کنیم. وقتی پنجره باز شد طبق شماره گذاری‌ها گزینه‌ها را پر می‌کنیم. با توجه به جدول در کادر شماره یک، اسم اشیاء یا شماره رله را به دلخواه می‌نویسیم. در کادر شماره دو نوع ارسال دستور طبق جدول در کادر شماره سه یکی از کلیدهای on  یا off را انتخاب می‌کنیم. فرقی هم نداره که کدام را انتخاب کنید. سپس دکمه save را انتخاب و دکمه‌های بعدی را می‌سازیم. اگر هنگام راه اندازی این پروژه به مشکل بر خوردید، در انتهای همین پست به صورت ثبت نظر مطرح کنید.

 

Bluetooth Smart House 4-digispark

 

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد. همچنین اگر ایرادی در کدها و یا مراحل اجرایی وجود دارند می‌توانید از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

 


پروژه و دریافت بن ارسال رایگان 


برای دریافت بن خرید از دانشجو کیت، کاربران بایستی با استفاده از وسایل این آموزش، پروژه را اجرا کرده و یا حتی مدار جدیدی تعریف کنید. سپس از اجرای کار فیلم گرفته و در شبکه‌های اجتماعی از جمله آپارات و اینستگرام، با هشتگ‌های دیجی_اسپارک و دانشجوکیت  و digispark  و  daneshjookit منتشر کنند. سپس از طریق بخش نظرات در ادامه همین آموزش، جهت دریافت بن خرید ارسال رایگان به ارزش ۱۲۰۰۰ تومان از دانشجو کیت، لینک را زیر همین پست ارسال کنید.

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

 

درباره نویسنده

امین چیلانی

یاد میگیرم ، عملی میکنم ، آموزش میدم

برای پرسش و پاسخ درباره آموزش های من به پیج اینستام یه سر بزنید .
@amin_chilani

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۲۱ دیدگاه