آردوینو Arduino Uno بلوتوث Bluetooth نرم افزار Blynk پروژه های آردوینو

کنترل LED RGB با ماژول بلوتوث HC05 توسط پلتفرم Blynk

LED-RGB-bluetooth-hc05-arduino-Blynk-digispark-
نوشته شده توسط سپهر شیخ الاسلامی

Blynk پلتفرمی عالی برای پروژه‌های اینترنت اشیا خانه هوشمند است. کار با بلینک Blynk بسیار راحت بوده و در بعضی مواقع حتی بدون نیاز به کدنویسی پیچیده می‌توان کارهای جالبی با این پلتفرم انجام داد. پلتفرم Blynk از اینترنت، بلوتوث، اترنت، USB و GSM برای ارتباط با سخت افزارهای امبدد از جمله آردوینو، رسپبری پای، Node-MCU و … پشتیبانی می‌کند. البته کار با USB به افراد تازه کار توصیه نمی‌شود. این پلتفرم از بلوتوث نسل چهارم یاBLE هم پشتیبانی می‌کند. در این پروژه قصد دارم با پلتفرم Blynk و ماژول بلوتوث یک ال ای دی RGB را کنترل کنم. اگر کار با پلتفرم Blynk را نمی‌دانید، کافیست به پست معرفی پلتفرم Blynk که توسط همکارم در دیجی اسپارک منتشر شده مراجعه کنید.

 


Blynk به وسیله بلوتوث


Blynk پلتفرمی است که بیشتر بر اساس اینترنت اشیا کار می‌کند. به راحتی می‌توان راه‌های ارتباطی دیگر از جمله بلوتوث را هم کنترل کرد. قبل از هرچیز باید نرم افزار Blynk را از گوگل پلی و یا اپل استور دانلود و نصب کنید. اگر حساب کاربری دارید، وارد شده و دانلود کنید. ولی اگر ندارید کافیست یکی بسازید. پس از نصب نرم افزار Blynk روی تلفن همراهتان گزینه، New Project را کلیک کرده و پروژه جدیدی ایجاد می‌کنیم. من نام پروژه را RGB می‌گذارم ولی شما می‌تواند هر نامی انتخاب کنید. سپس در قسمت Choose Device آردوینو Uno را به عنوان دیوایس انتخاب می‌کنیم. در قسمت Connection Type نوع ارتباط را بلوتوث Bluetooth قرار می‌دهیم .حال پروژه‌ای جدید ساخته شده و کد تائید هویت به ایمیل شما ارسال شده است. این کد بسیار مهم است و نباید در اختیار افردا دیگری قرار گیرد. زیرا هرکسی با دسترسی به این کد می‌تواند دستگاه شما را کنترل کند.

کنترل LED RGB با ماژول بلوتوث HC05 و برد آردوینو با Blynk - دیجی اسپارک

 

کنترل LED RGB با ماژول بلوتوث HC05 و برد آردوینو با Blynk - دیجی اسپارک

حال صفحه‌ای دارید که در آن باید ویجت‌های مورد نیاز را به آن اضافه کنید. در این پروژه از سه پتانسیومتر افقی یا Slider برای کنترل یک LED RGB استفاده شده است. توجه داشته باشید به این دلیل که این نرم افزار مناسب فعالیت‌های اینترنت اشیا می‌باشد. برای ارتباط با دستگاه بلوتوثی خود باید ویجت بلوتوث را اضافه کنید. نرم افزار بتواند با دستگاه مربوطه ارتباط برقرار کند. برای اضافه کردن ویجت در اپلیکیشن Blynk به پاور نیاز دارید. هر پتانسیومتر ۲۰۰ پاور نیاز دارد ولی ویجت ارتباط بلوتوث پاوری نیاز ندارد.

تنظیمات ویجت ها در اپلیکیشن Blynk - دیجی اسپارک

 


اتصالات مدار


تنها ماژول بلوتوث hc-05 و rgb بایستی به آردوینو متصل شوند، نحوه اتصالات به این گونه خواهد بود.

 

اتصالات ماژول بلوتوث HC-05

vcc ماژول ——>vcc اردوینو

gnd ماژول——>gnd اردوینو

TXD ماژول——>پین شماره ۱۰ اردوینو

RXDماژول——->پین شماره ۱۱ اردوینو

 

اتصالات RGB

GND<——– GND اردوینو

پایه ی R——–>پین شماره ۳ اردوینو

پایه یG———>پین شماره ۵ اردوینو

پایه ی B——–>پین شماره ۶ اردونو

اتصالات ماژول بلوتوث HC05 و برد آردوینو با Blynk - دیجی اسپارک

 


تنظیمات ویجت‌ها در Blynk


پس از اضافه کردن پتانسیومترها، باید پایه میکرو که پتانسومتر مقدار را روی آن می‌اندازد مشخص شود. سپس می‌توان مواردی چون رنگ، نام، اندازه و حداقل و حداکثر خروجی را تغییر داد. من به ترتیب نام پتانسیومترها را R,G,B قرار دادم. رنگ آن‌ها را هم به ترتیب قرمز، سبز و آبی انتخاب کردم. به این دلیل که قرار است یک LED RGB کنترل شود. برای کنترل rgbها به PWM عددی بین ۰ تا ۲۵۵ نیاز است. حداقل و حداکثر خروجی روی ۰ تا ۲۵۵ تنطیم شده است. پین پتانسیومترها هم به ترتیب روی ۳ و ۵ و ۶ قرار گرفته است. حال قبل از اینکه پروژه را اجرا کنید، ابتدا بلوتوث دستگاه خود را روشن کنید. سپس روی ویجت بلوتوث کلیک کرده و Connect Bluetooth device کلیک کنید. فراموش نشود ابتدا برد آردوینو را روشن کرده و اتصلات را انجام دهید. حال نام ماژول بلوتوث HC-05 بر روی نرم افزار دیده می‌شود. روی آن کلیک کرده و رمز را وارد کنید. احتمالا رمز ۱۲۳۴ و یا ۰۰۰۰ باشد. به همین سادگی!!!!!!

تنظیمات ویجت ها در اپلیکیشن Blynk برای کنترل LED RGB - دیجی اسپارک

 

اتصال بلوتوث HC05 به اپلیکیشن Blynk - دیجی اسپارک

 


نحوه نصب کتابخانه Blynk


برای استفاده از کدهای زیر ابتدا لازم است تا کتابخانه Blynk را در داخل نرم داشته باشید. پس ابتدا آخرین ورژن کتابخانه را از لینک گیت هاب بلینک Blynk دانلود کرده و سپس دو فایل داخل آن را به صورت مجزا UNZIP کنید. هر دو فایل را کپی کرده و در sketchbook_folder نرم افزار آردوینو خود پیست کنید. برای یافتن sketchbook_folder خود کافیست در داخل نرم افزار آردوینو به File>Prefrences بروید. آدرس sketchbook_folder در آن جا نوشته شده است. حال نیاز است تا یک بار نرم افزار آردوینو IDE را بسته و دوباره آن را باز نمایید. حال دیگر کتابخانه Blynk در نرم افزار اردوینو شما اضافه شده است.

 


کد پروژه بلوتوث با Blynk


ابتدا Arduino IDE  را باز کنید و همه چیز را را پاک کنید سپس کد های زیر را کپی کنید و آن را در برنامه پیست کنید.

 

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 


لوازم مورد نیاز


آردوینو Arduino Uno
ال ای دی Led rgb
ماژول بلوتوث hc-05

 


نرم افزار مورد نیاز


Arduino IDE
Blynk

 

فراموش نکنید اگر در حین انجام این پروژه به مشکلی برخوردید کافیه که بدون هیچ تردیدی اون رو از ما بپرسید.من در سریع ترین زمان ممکن پاسخ سوال شما رو خواهم داد.

 


پروژه و دریافت بن ارسال رایگان 


برای دریافت بن خرید از دانشجو کیت، کاربران بایستی با استفاده از وسایل این آموزش، پروژه را اجرا کرده و یا حتی مدار جدیدی تعریف کنید. سپس از اجرای کار فیلم گرفته و در شبکه‌های اجتماعی از جمله آپارات و اینستگرام، با هشتگ‌های دیجی_اسپارک و دانشجوکیت  و digispark  و  daneshjookit منتشر کنند. سپس از طریق بخش نظرات در ادامه همین آموزش، جهت دریافت بن خرید ارسال رایگان به ارزش ۱۲۰۰۰ تومان از دانشجو کیت، لینک را زیر همین پست ارسال کنید.

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

 

درباره نویسنده

سپهر شیخ الاسلامی

عاشق الکترونیک و رباتیک هستم و برای عقب نماندن از دنیای در حال پیشرفت با سرعت نور تلاش می کنم.امیدوارم بتوانم به شما هم کمک کنم از آن عقب نمانید.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱۶ دیدگاه

  • خوب چه کاری هستش بجای اینکه کد رو از سایت بگیریم از blynk example browser میگیریم و تغییرات لازم رو انجام میدیم
    واین که لطفاً ارتباط nodemcu esp32 ارتباط با بلوتوث و ببینم هم آموزش بگذارید بسیار کاربردی هستش
    استفاده از سرور لوکال در پروژه ها بهتر هستش چون یلینک فیلتر هستش که حتی اگه با فیلتر شکن نرم افزار کار کنه برد برای اتصال به سرور نیاز به اینترنت فیلتر شده داره به خاطر همین تو ایران بخاطر سیستم فیلترینگ آنلاین کاربردی نداره
    ببخشید اینقد تند نقد کردم

  • راستی اگه بخواین از نوار rvb۱۲ولتی استفاده کنیم برای مصارف هرپین رنگ تا ۲آمپر از ۲n222وبرای مصارف هر پین رنگ تا ۳آمپر
    میتونین از tip122استفاده کنید
    واین که اگر به.این لامپ rgbاستفاده کنین و چنانچه از ال ای دی پاور rgbاستفاده میکنین
    مواظب باشین که باید ال ای دی ها سری بشه و اینکه ولتاژ قرمز سری شده ۸هستش به این علت که هر ال ای دی پاور rgbsmd قرمزش ۲ولته
    پدر بازار دو مدل وجود داره که یکی چیپ کوچکترین نسبت به اون یکی داره
    خلاصه برای قرمز سری شده ال ایدی پاور میتونین از ۱۲ولت خروجی ماسفت و…
    یه ماژول کاهنده ولتاژ بزارین و تبدیل به ۸ولت کنین
    راستی برای کنترل موتور DC هم از این مدار rgb البته با توجه به توان ونیاز قابل استفاده هستش و کد نویسی جدا میشه گفت برای راه‌اندازی موتور dcبه این روش نیاز نداره

  • سلام
    بلینک در بعضی موقع درست هست مثلا من با اینترنت همراهم هیچ مشکلی باهاش ندارم
    چشم حتما در اولین فرصت سعی می کنیم اموزش درخواستی شما رو منتشر کنیم
    راستش خوبی بلینک نسبت به سرور لوکال آسان بودن خیلی زیاد بلینک هستش

  • سلام
    چشم در اولین فرصت سعی میکنیم اموزشش رو منتشر کنیم
    برتری بلینک نسبت به سرور لوکال اسان بودن خیلی زیاد و فراوانی ویجت ها هستش
    البته در مواقعی به بلینک دسترسی دارم مثلا وقتی از اینترنت همراه استفاده می کنم بلینک ازاد هست

  • با سلام
    متاسفانه من موفق به دریافت نرم افزار نشدم ممکنه برام ایمیل کنین ؟ با تشکر

  • با سلام
    کلیپ اموزشی ال ای دی اردوینو با ماژول بلوتوث را دیده ام می خواهم ان را پیاده سازی کنم نرم افزار arduio ideرانمی توانم از سایتش دانلود کنم لطفا راهنماییم کنید
    با تشکر

  • با سلام و تشکر
    آیا در این پروژه لازمه که blynk به اینترنت وصل بشه یا هیچ احتیاجی به اینترنت نیست؟

    • با سلام
      بله این پروژه به روش های مختلف قابل اجرا است و نیاز به دانش برنامه نویسی دارد.