گنو/لینوکس

نصب سیستم عامل برد نانو پای Nano Pi OS Config

nanopi2-os-digispark
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

برد نانوپای Nano Pi از محصولات کمپانی FriendlyARM که یک برند چینی‌ست، می‌باشد. در این آموزش شیوه نصب سیستم عامل اوبونتو میت Ubuntu Mate را روی برد نانو پای ۲ Nano Pi آموزش خواهم داد. بردهای نانو پای nano Pi مدل‌های متنوعی دارد. با توجه به قیمت مناسب و ابعاد کوچک و مناسب این برد از محبوبیت روبه رشدی بهره میبرد. یک نکته بسیار مهم در بردهای نانو پای Nano Pi استفاده از تراشه‌های قدرتمند و تراکم بالا میباشد. از این رو حرارت تولید شده توسط پردازنده برد نانو پای Nano Pi زیاد است و نیاز به مدیریت و کاهش دما دارد.

در ادامه آموزش نصب سیستم عامل روی برد نانو پای nano Pi با وب سایت مرجع امبدد ایران دیجی اسپارک همراه باشید.

وسایل مورد نیاز برای نصب سیستم عامل

  • رم ریدر
  • مموری Micro SD کلاس ۱۰
  • اینترنت سرعت بالا

مرحله اول؛ دانلود سیستم عامل مربوطه

همانطور که گفتم برد نانو پای Nano Pi توسط کمپانی FriendlyArm طراحی شده است. از این رو سیستم عامل‌های ارایه شده از طرف سازنده در لینک Friendly Arm لیست شده است. پس از ورود به این صفحه، گزینه Make an Installation MicroSD Card را کلیک کنید. در سطر دوم لینک دانلود انواع سیستم عامل‌های ارایه شده برای برد نانو پای موجود است. 

در وب سایت مدیافایر mediafire انواع سیستم عامل‌های اندروید Android، کالی Kali، ریمیکس Remixos، شماتیک Schematic، اوبونتو Ubuntu و حتی نرم افزار Win32 که جلوتر توضیح خواهم داد، برای دانلود موجود است. در این آموزش من از سیستم عامل اوبونتو میت Ubuntu Mate استفاده کردم. که در لینک دانلود به اسم nanopi2-ubuntu-mate.img.zip موجود است.

مرحله دوم؛ آماده سازی مموری کارت

پس از دانلود ایمیج سیستم عامل مورد نظرتان، باید نرم افزار Win32 Diskimager را نصب کنید. پس از دانلود وارد نرم افزار SD formatter شوید ابتدا SD خود را  از قسمت Drive انتخاب نمایید.

android-beaglebone-sd-formatter

سپس وارد option شوید و تنظیمات را مطابق تصویر زیر انجام دهید:

beaglebone-black-android

install-beaglebone-black-android

سپس اوکی کنید و بر روی format کلیک کنید.

مرحله سوم؛ رایت سیستم عامل بر روی مموری SD Card

وارد نرم افزار win32DiskImager شوید و بر روی پوشه‌ی آبی رنگ کلیک کنید و فایل ایمیج دانلود سیستم عامل اندرویدی که دانلود کردید را انتخاب کنید. و در قسمت Device، اس‌دی کارد مورد نظر خود را انتخاب کنید.

نصب سیستم عامل نانو پای nano Pi

به منظور رایت هر چه درست‌تر ایمیج بر روی SD card تیک گزینه‌ی MD5 hash را نیز فعال کنید.

نصب سیستم عامل نانو پای nano Pi

سپس بر روی Write کلیک کنید.منتظر بمانید که ایمیج به صورت کامل بر روی SD card رایت شود. سپس SD card را در اسلات شماره ۱ برد نانو پای ۲ Nano Pi قرار دهید. اتصال برق را برقرار و کابل HDMI را به مانیتور متصل کنید. چراغ آبی روی برد نانو پای شروع به چشمک زدن می‌کند. که نشان دهنده بوت شدن سیستم عامل است. حالا تصویر دسکتاپ اوبونتو میت را مشاهده خواهید کرد.

صفحه لاگین سیستم عامل اوبونتو میت Ubuntu Mate

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱۴ دیدگاه

  • عرض سلام و احترام ، با تشکر از مطلب خوبتون.من می خواستم رو nano pc 2 سیستم عامل نصب کنم که هر کاری کردم متاسفانه یا بوت نمیشه یا تا مرحله شناسایی سخت افزار پیش میره و نمایشگر خاموش میشه و برد هم هیچ عملی انجام نمیده. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • با سلام
      لطفا بفرمایید تا کدام مرحله از آموزش را پیش رفته‌اید؟ و اینکه اگر از لینک دانلود موجود در این آموزش استفاده کرده‌اید، کدام ایمیج را دانلود کرده‌اید؟

      • سلام.
        برد من این هستش http://wiki.friendlyarm.com/wiki/index.php/NanoPC-T2
        و تقریبن همه سیستم عامل ها رو دانلود کردم و ایمج رو روی کارت حافظه هم کپی کردم. یه کار روتین هست که برای رزبری هم انجام دادم ولی موقع بوت شدن لوگو friendly arm میاد و بعدش خاموش میشه. تو این برد برای بوت شدن باید دکمه بوت رو هم نگه داری که پس از نگه داشتن تا شناسایی همه سخت افزارها میره و در نهایت خاموش میشه.
        این هم لینک ایمیج سیستم عامل هاست .
        http://wiki.friendlyarm.com/wiki/index.php/NanoPC-T2

        • در این لینکی که شما ارسال کردید، اکثر ایمیج ها به صورت چند بخشی هستند. با فرض اینکه برد شما سالم باشد، چند نکته حائز اهمیت است، اول اینکه بفرمایید از چه روشی برای مرج کردن این ایمیج ها استفاده میکنید. دوم اینکه مموری SD را پس از رایت کردن، درون سیستم دیگری قرار میدهید یا خیر

          • عذرخواهی میکنم ، آدرس رو دوبار تکرار کردم آدرس ایمیج ها به شرح زیر هستش .
            https://www.mediafire.com/folder/ilkcy37otd7il/S5P4418
            هر کدوم یه ایمیج کامله و وقتی از حالت فشرده درمیاد حدود ۴ گیگ میشه . هم از طریق مکبوک و هم از طریق ویندوز ایمیج رو به کارت حافظه منتقل کردم . شبیه همون کاری که برای رزبین و ابونتو ماته برای رزبری کردم و به راحتی روی رزبری کار میکنه. اما رو نانو پی سی نه

            • سلام مجدد
              چنانچه از سلامت بردتان اطمینان دارید، ضمن هماهنگی با ۰۳۱۳۲۲۳۲۰۰۴ و داخلی ۱۱، برد را جهت نصب و کانفیگ سیستم عامل ارسال کنید.

  • با سلام خدمت شما
    ضمن تشکر فراوان از مطالب بسیار عالی و کاربردی شما
    بنده یک برد Nanopi 2 خریداری کردم. طبق مراحلی که شما فرمودید اقدام به نصب سیستم عامل اندروید بر روی حافظه SD کلاس ۱۰کردم. همه چیز خوب پیش رفت و سیستم عامل اندروید اجرا شد و تصویر رو بر روی مانیوتر با استفاده از HDMI به خوبی مشاهده شد. اما پس از اتصال بر به اینترنت از طریق wifi و اجرا و نصب یه سری اپلیکشن برد ریست می شود. هر کاری بگید انجام شد شامل تعویض منبع تغذیه، تعویض کارت حافظه، تعویض نسخه اندروید اما هیچکدام مشکل را حل نکرد. ممنون میشم راهنمائی بفرمائید.
    تشکر فراوان

    • با سلام و تشکر از شما
      در این خصوص بنده تجربه عملی با بردی که می‌فرمایید ندارم. همچنین سیستم عامل اندروید را برای این بردها کلا تایید نمی‌کنم. از دیگر کاربران که تجربه کافی در این خصوص دارند تقاضا دارم تا در این بحث شرکت کنند.

      • با تشکر از پاسخ شما
        یه موضوع دیگه ای که شک داشتم و تست کردم این بود که مواقعی که بار کاری برد در اندروید بالا میرفت، cpu به شدت داغ میشد به همین خاطر به برد heat sink اضافه کردم. اگر چه دیرتر اما باز هم reset شد. همانطور که شما فرمودید سیستم عامل لینوکس را که ست کردم این مشکل را نداشتم! ولی من مجبور به استفاده از اندروید هستم.
        ممنون میشم اگر کسی راه حلی داره جواب دهد

        • سلامت باشید. همانطور که گفتم بنده اصلا سیستم عامل اندروید را برای این بردها پیشنهاد نمی‌کنم. کامنت شما منتشر شده است و دیگر کاربران در صورت تمایل می‌توانند پاسخ شما را از همین طریق اعلام کنند.