آموزش رزبری پای تکنولوژی دسته‌بندی رزبری پای پروژه رزبری پای

آماده سازی برد رزبری پای raspberry pi برای میزبانی وبسایت در خانه

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

در این مقاله به آموزش شیوه آماده سازی رزبری پای به عنوان سرور برای میزبانی وبسایت در خانه میپردازیم.

 

لازم به ذکر است که این روش بر روی هر دستگاه دیگری که قابلیت اتصال به شبکه و اجرای سرویس مورد نظرتان(مانند یک وبسرور) را داشته باشد نیز جواب میدهد. اما به دلیل مزایایی که رزبری پای نسبت به چیزی مانند رایانه قدیمی تان دارد، آن را پیشنهاد می کنیم. از جمله این مزایا میتوان به کوچکی، کم مصرف بودن، ارزان بودن، عدم استفاده از فن و در نتیجه ایجاد صدای کمتر اشاره کرد.

 

برای میزبانی وبسایت به یک آدرس IP ایستا، یک دامنه و البته یک دستگاه رایانه نیاز داریم. در ادامه به ترتیب به این موارد میپردازیم.

 

IP ایستا

 

در شبکه های رایانه ای که از پروتکل اینترنت برای ارتباط استفاده میکنند، به هر دستگاه یک برچسب عددی به عنوان آدرس آن اختصاص می یابد که آن نشانی پروتکل اینترنت یا به اختصار IP میگویند. راهیاب های شبکه از این نشانی مانند کد پستی استفاده میکنند.

 

شبکه های مختلف شیوه های مختلفی برای تخصیص این عدد دارند. بعضی هر بار که دستگاه به شبکه متصل میشود، ممکن است که یک آدرس جدید به آن اختصاص یابد. در این حالت گفته میشود که IP پویا و یا داینامیک است. نوع دیگری وجود دارد که با هر بار اتصال دستگاه به شبکه، همان عدد قبلی به دستگاه اختصاص می یابد. به این نوع که نوع مورد نیاز ما است، IP ایستا و یا استاتیک گفته میشود.

 

ارائه دهنده های اینترنت در کشور ما عموما از شیوه اول تخصیص دهی آدرس، یعنی شیوه پویا استفاده میکنند و IP ایستا را به صورت یک سرویس اختیاری در قبال مبلغی ارائه میدهند. برای دریافت آن کافی است با سرویس دهنده اینترنت(ISP) خود تماس گرفته و تقاضای IP ایستا نمایید. اینگونه همیشه دارای یک آدرس یکسان بر روی شبکه خواهید بود.

 

دریافت و تنظیم دامنه برای میزبانی وبسایت

 

به خاطر سپاری آدرس های IP که یک مقدار عددی مانند ۴۶٫۲۲۴٫۳٫۷۴ هستند مشکل است. این جا است که دامنه ها به کمک می آیند. زمانی که میخواهید به یک وبسایت متصل شوید، آدرس دامنه آن را (مثلا: digispark.ir ) در مرورگر خود وارد میکنید. مرورگر با استفاده از این آدرس و با کمک یک سرور DNS آدرس IP وبسایت را پیدا کرده و به آن متصل میشود.

 

دریافت یک دامنه با پسوند .ir

 

برای خرید یک دامنه ir دو راه دارید. یکی مراجعه مستقیم به وبسایت nic.ir و خرید دامنه از آنجا و یا مراجعه به یک کارگزاری که معمولا دامنه را با قیمت پایین تری (مثلا حدود یک سوم قیمت سایت nic.ir) ارائه میدهد. پیشنهاد ما مراجعه به کارگزاری ها است. عموما شرکت هایی که خدمات فروش vps و هاست را ارائه میکنند قسمتی نیز برای فروش دامنه دارند. فقط مواظب باشید که کارگزاری امتیاز دامنه را به نام خود شما ثبت کند.

 

اتصال دامنه به سرور

 

برای اتصال دامنه به آدرس IP مورد نظر همانگونه که در بالا اشاره شد باید از یک سرور DNS استفاده کرد. اگر نمیخواهید سرور DNS خودتان را راه بیاندازید و یا سرور DNS دیگری مد نظر ندارید، ما وبسایت afraid.org را پیشنهاد میکنیم. کار با آن بسیار ساده است. کافی است در وبسایت ثبت نام کنید و سپس در قسمت دامنه ها، دامنه خریداری شده خود را وارد نموده و سپس آدرس IP تان را برای آن وارد نمایید. (توجه کنید که در پنل تان در nic.ir و کارگزاری ای که از آن دامنه را خریده اید باید آدرس سرور DNS را بر روی آدرس های ارائه شده به وسیله afraid.org تنظیم نمایید.)

 

هم اکنون همه چیز برای میزبانی وبسایت بر روی رزبری پایتان آماده است. میتوانید برای مثال وب سرور آپاچی را بر روی آن راه اندازی کرده، یک وبلاگ با وردپرس بسازید و با وارد کردن آدرس دامنه در هر کجای دنیا به آن وصل شوید. دقیقا مانند هر وبسایت دیگری.

(توجه داشته باشید که ممکن است بسته به نحوه اتصال رزبری پای به شبکه، نیاز به فوروارد کردن پورت های لازم بر روی آن در مودم باشد که از حوصله این مقاله خارج است.)

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۵ دیدگاه