سرگرمی

آموزش ساخت دستگاه تخمه پوست کن کوچک با آرمیچر و قوطی نوشابه در منزل

Seed-Grinding-machine-digispark دستگاه تخمه پوست کن با آرمیچر در منزل
نوشته شده توسط عاطفه خدارحمی

یکی از کاردستی‌های جذاب الکترونیکی، دستگاه تخمه پوست کن می‌باشد. این دستگاه با استفاده از وسایل بازیافتی در هر منزلی قابل ساخت می‌باشد. عملکرد دستگاه تخمه پوست کن بسیار ساده است، به عبارتی مکانیسم ساده ولی کاربردی دارد. در ادامه روش ساخت این کاردستی جذاب را آموزش خواهیم داد. هیچ چیزی قابل جایگزینی با لذت خوردن تخمه و پرت کردن پوست تخمه‌ها به اطراف نیست. اگر دستگاهی وجود داشت که با استفاده از مکانیزمی ساده مغز تخمه را از پوست آن جدا می‌کرد و می‌توانستید به آسانی حجم زیادی از تخمه را پوست کنید، دوست داشتید آن دستگاه را در منزل خود و با وسایل ساده بسازید؟

 


وسایل لازم دستگاه تخمه پوست کن


وسایل این کاردستی از دو بخش تشکیل شده اند، وسایل بازیافتی که در هر منزلی یافت می‌شوند. وسایل الکترونیکی که بایستی به صورت مجزا خریداری شود. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، دو مدل موتور DC و یک مدل پروانه پلاستیکی نیاز است. به همراه کلید و باتری و سیم همگی از بخش الکترونیکی دستگاه تخمه پوست کن، کاردستی جذاب هستند.

  1. موتور DC یا همان آرمیچر
  2. پروانه و ملخ رباتیکی
  3. موتور گیربکس دار پلاستیکی
  4. کلید راکر
  5. سیم افشان
  6. باتری قلمی یا کتابی
  7. پیچ فلزی کوچک

 


توضیحات ساخت تخمه پوست کن


برای ساخت این دستگاه نیاز به ابزار و وسایل پیچیده‌ای ندارید و تنها با استفاده از برخی وسایل بازیافتی و تعدادی وسیله الکترونیکی (که می‌توانید به آسانی آن‌ها از دانشجوکیت خریداری کنید) می‌توانید دستگاه خود را در خانه بسازید. همانطور که در فیلم زیر مشاهده می‌کنید دو مدل موتور DC، یک پروانه پلاستیکی، کلید راکر، باتری و سیم بخش الکترونیکی این دستگاه ساده و جذاب را تشکیل می‌دهند. بخش بازیافتی هم شامل یک عدد قوطی نوشابه یک نفره، چند تکه چوب، چسب حرارتی یا مایع و میخ است که درکنار ابزارهایی چون چکش، قیچی، تیغ موکت بری، خط کش، پیچ گوشتی، مداد و چسب در هر خانه‌ای یافت می‌شوند و برای تهیه آن‌ها نیاز به صرف وقت و هزینه زیادی نیست.

 


ویدیو ساخت تخمه پوست کن


 


نحوه عملکرد تخمه پوست کن


همانطور که در ویدیو دیده می‌شود موتور زردرنگی که به نام موتور گیربکس شناخته می‌شود تقریباً مهم‌ترین بخش این سیستم است. این موتور توسط یک شفت چوبی کوتاه که دو عدد پیچ فلزی بر روی آن بسته شده، نقش پوست کن اصلی را بر عهده دارد و با ضربه زدن به تخمه‌ها باعث شکسته شدن پوسته‌ها می‌شود. این موتور گیربکس پلاستیکی در فروشگاه اینترنتی دانشجو کیت موجود است و به آسانی می‌توانید آن را تهیه کنید. برای ساخت این بخش مطابق ویدیو باید شفت موتور را به شفت چوبی که در بخش ابتدایی ویدیو درست کردید، متصل نمایید. سپس محفظه مخصوص را با استفاده از تکه چوب‌های نازک و میخ ساخته و موتور را داخل آن قرار دهید.

قوطی نوشابه را مشابه الگوهای موجود در تصویر زیر به وسیله قیچی و تیغ موکت بری برش بزنید و آن را روی پایه‌های چوبی که بدین منظور ساخته‌اید قرار دهید. به هنگام ساخت این سرگرمی الکترونیکی جذاب، دقت کافی داشته باشید و موارد ایمنی را حتماً رعایت کنید، تا از آسیب دیدن جلوگیری شود. بخش‌های مهم این کاردستی توسط چسب حرارتی به هم محکم می‌شوند.

تجهیزات لازم برای دستگاه تخمه پوست کن - دیجی اسپارک

در صورت نیاز به استفاده دائمی از دستگاه تخمه پوست کن باید یک عدد آداپتور ۹ ولت داشته باشید، در غیر اینصورت می‌توانید از باتری‌های کتابی موجود در بازار استفاده کنید. همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید در ساخت این وسیله جذاب از دو موتور الکترونیکی استفاده شده است که یکی از آن با استفاده از پروانه‌ای پلاستیکی و ایجاد جریان باد باعث جداشدن پوست تخمه‌ها و مغز آن‌ها می‌شود. این موتور در قسمت انتهایی قوطی نوشابه بر روی پایه‌ای چوبی در ارتفاع مناسبی قرار می‌گیرد. برای خریداری پروانه پلاستیکی که در رنگ‌های مختلف در سایت دانشجو کیت موجود است می‌توانید به آدرس این شرکت به نشانی … مراجعه نمایید و از قسمت محصولات پرفروش پروانه پلاستیکی مدنظر خود را تهیه کنید.

پس از اتصال همه این موارد و روشن کردن سیستم با استفاده از کلید راکر می‌توانید به آسانی تخمه پوست کن خود را امتحان کنید و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل نمایید.

 


رفع عیب دستگاه تخمه پوست کن


طبیعتاً ساخت این سرگرمی و کاردستی الکترونیکی به سادگی تصویر مشاهده شده نمی‌باشد. پیشنهاد می‌شود هر جایی در طول مسیر ساخت این کاردستی با مشکل مواجه شدید، از طریق پرتال پشتیبانی دانشجو کیت اقدام کنید. همچنین لازم به ذکر است که تهیه وسایل الکترونیکی معرفی شده، حتماً حتماً بایستی از جنس مرغوب باشند تا کاربرد مورد نظر را روی این کاردستی مشاهده کنید. تیم پشتیبانی دانشجو کیت از طریق پرتال پشتیبانی همواره پاسخگوی کاربران محترم هستند.

 

در پایان چنانچه سوالی در خصوص ساخت این دستگاه تخمه پوست کن داشتید، از طریق بخش نظرات در ادامه این آموزش مطرح بفرمایید. من و همکارانم در تلاش هستیم تا پاسخ شما را در سریع‌ترین زمان ممکن ارسال کنیم.

 

درباره نویسنده

عاطفه خدارحمی

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۳۶ دیدگاه

  • باسلام وخداقوت به همکاران شما.من میخام که لامپ کم مصرف منزل با استفاده از رله خاموش روشن بشن وموقعی که وارد منزل شیم خودکار روشن وموقع بیرون رفتن خاموش شه.چه رله ای با چه مشخصاتی باید تهیه شه وچه وسایلی وعملی اکر کلیپ داشته باشین اموزش بدین چطور راه اندازی بکنم.مثلا دوعدد لامپ باهم روشن وخاموش شن.رله ها برای چه وسایلی کاربرد دارند.مثلا برای پمپ اب یا وسایل دیگر میشه استفاده کرد؟

  • سلام من این دستگاه تخمه پوست کن رو با بهترین وسایل و یه موتور گیربکسی قدرتمند ۱۲ ولتی ساختم . ولی هرکاری میکنم تخمه بین پیچ و دیواره یا گیر میکنه یا شکسته نمیشه و رد میشه همه راهی رو امتحان کردم از قبیل فاصله پیچ تا دیواره یا گذاشتن ورق بین پیچ و دیواره یا حتی گذاشتن پیچ روی دیواره و شفت که از دو طرف اهن باشه ولی هیچ نتیجه ای نراشت.ممنون میشم راهنمایی کنید.

      • سلام ناراحت نشین ها
        من یه فرهنگی هستم اما اینقدر الکی وناقص جواب سوالات دانش اموزان راندادم آخه این هم شد پاسخ وراهنمایی کردن،به خدا خجالت داره وقتی نمیتونید درست راهنمایی کنید بگید نمیدونم همین والسلام ندانستن عیب نیست حداقل واضح ودقیق جواب بدید به کاربران

        • با سلام و تشکر از شما
          اطلاعاتی در دسترس نداریم، در صورتی که این موارد موجود باشند، حتما اضافه خواهیم کرد. شما راهنمایی‌هایی را که در دیجی اسپارک به کاربران کرده‌ایم، بررسی کنید. تا به امروز بیش از ۲۲ هزار نفر سوال پرسیده‌اند و همگی پاسخ داده شده اند.
          بی زحمت شما اگر در این مورد اطلاعی دارید، در ادامه همین نظر اعلام کنید.
          باتشکر

  • من همین روش رو طی کردم حتی وسایلشم از کیت دانشجو خریدم درستم کردم که فیلمش هم دارم ولی این موتور گیربکس پلاستیکی قدرتش کم بود نمی تونست تخمه رو بشکنه . گیر میکرد .

  • سلام لطفا از این آموزش ها که اصلا عملی نیست نزارید. یه دستگاه به این دقت چه جور میتونه کار کنه حتی یه دونه مغز تخمه نشکسته.

  • با سلام تخمه پوست کن تو فیلم ابعاد چوب ها نوشته نشده حتی اگر ابعاد کامل هم در دست باشند بازم درست کردنش کاره سختی است لطفاً انداز کامل وسایل را به همراه فیلم قرار دهید

  • سلام دوستان
    من این کاردستی رو برای پسرم ساختم و خیلی هم خوب کار میکنه فقط چند تا نکته مهم وجود داره شغل بنده قالب سازی هست و این نکته های ساده بسیار مهم هستن
    قطعات نسبت به هم گونیا باشند
    مجموعه نسبت به مرکز یا نقطه اغاز عمود و گونیا باشد
    محفظه خرد کن چون دستی ساخته میشه پس باید نسبت به اندازه های قطعات خودتون کالیبره بشه
    کالیبره کردن محفظه خرد کن بسیار حوصله بر است و با لاتون بندی و زاویه بندی و عمود کار کردن قطعات نسبت به هم این کار دستی درست کار میکنه

  • سلام وخسته نباشید برای اطلاعات خوبتون من یک سوال دارم ارمیچر های گیر بوگس دار باید چند دو در دقیقه بچرخند

  • ببخشید ابعاد چوب ها چقدر هست راهنمایی درست بکنید یعنی چی با دقت در ویدئو میتونیم اندازه بزنیم قشنگ اندازه هارو بفرستین

    • با سلام
      بر اساس قوطی فلزی نوشابه که دارید بایستی ابعاد را مشخص کنید. جوری باشد که با بدنه قوطی فلزی تماس نداشته باشد و در حد ۲ میلی متر بینشان فاصله وجود داشته باشد.

  • وقت بخیر. صرفا یک مطلب با مشاهده ی فیلم تهیه شده و بقیه جوابها حدسیات ادمین سایت است. نه جزئیات میدونن که تمام کاربرا صد ها بار پرسیدن، نه اطلاعات مفیدی در رابطه با این پروژه دارن. فقط جواب دادن بستگی به ورودی و خروجی داره!