مدارهای الکترونیک

مدار ساخت چراغ خواب

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

 امروزه در بازار و در دسترس همگان چراغ برای اتاق خواب در انواع متفاوت و بسیار زیبا موجود است. با این حال امروز ما در کارگاه عملی خود مداری را آموزش می دهیم که همان کار را برای شما می کند. این چراغ خواب ساخته دست شماست و استفاده از آن لذت بخش تر است. پس با کارگاه عملی دانشجو کیت همراه باشید.

در این مدار هیچ ترانسفورماتور بزرگ و پر سروصدا استفاده نشده است بلکه یک تقسیم کننده بالقوه خازنی است که به صورت خیلی ساده برای ایجاد یک جریان ثابت برای منبع نور در مدار قرار گرفته است. طراحی این مدار ایمن، ساده و پایدار است. در اینجا منبع نور همان LED است.

شماتیک مدار ساخت چراغ خواب :

مدار ساخت چراغ خواب  - دیجی اسپارک

 هنگامی که جریان ۲۲۰ ولت خانگی در مدار جاری می شود خازن C2 به وسیله C1 , R2 و پل یکسوکننده D1-D4 مونتاژ می شود. دیود زنر D5 ولتاژ ایمن در حدود ۱۵ ولت را در سراسر C2 محدود می کند. ولتاژ DC شارژ شده سطح پایینی دارد و سپس LED از طریق مقاومت R3 که محدود کننده جریان می باشد تغذیه می شود. زمانی که از برق خارج می شود LED در زمان کوتاهی روشن می ماند و سپس به تدریج خاموش خواهد شد.

پس از ساخت این مدار آن را در یک جعبه پلاستیکی کوچک قرار دهید و با مته این جعبه را سوراخ کنید و LED را از آن خارج کنید.و در نهایت به ورودی مدار یک سوئیچ برای خاموش و روشن شدن بگذارید.

قطعات مورد مدار ساخت چراغ خواب نیاز:

دیود :   D1-D4=1N4007 و دیود زنر D5= 15V

مقاومت : R1=1M   , R2=470 E     ,  R3 =27K

خازن :C1= 47mF /250 V  ,   C2= 1000mF/ 40V

توجه: این مدار مستقیما به برق خانگی وصل می شود پس در هنگام عیب یابی مراقب باشید به برق وصل نباشد چون خطر برق گرفتگی وجود دارد.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۴ دیدگاه