آموزش رزبری پای رزبری پای

نسخه جدید برد رسپبری پای ۳ B+ رزبری پای Raspberry Pi 3 B Plus

Raspberry-Pi-3-Model-B+--digispark
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

روزگاری بود کسی به برد رزبری پای توجهی نمیکرد. کلا اطلاعاتی راجع به آن نداشتن یا اینکه سورس‌های انگلیسی فقط برای رزبری پای وجود داشت. تا اینکه در سال ۹۴ هنگامی که رزبری پای در سومین سال فعالیتش بود، ما در دیجی اسپارک شروع به تولید محتوای آموزشی برای رزبری پای به زبان فارسی کردیم. همان اوایل با برد رزبری پای ۱ مدل +B پروژه‌ها را تست می‌کردیم. برخی هم ترجمه می‌کردیم. تا اینکه موجی از تولید کنندگان محتوا در این شاخه راه افتاد. البته به اصطلاح تولید کننده محتوا! چراکه صرفا ترجمه یک مطلب آن هم از نوع آموزشی بسیار با تولید محتوای کاربردی متفاوت است. در ادامه راجع به جدیدترین نسخه برد رزبری پای Raspberry Pi 3 B Plus توضیح خواهم داد. با مرجع تخصصی رزبری پای Raspberry Pi به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 

برد رزبری پای Raspberry Pi چیست؟

ممکن است کاربران حرفه‌ای و سطح بالا دیجی اسپارک از خواندن مطالب این پاراگراف، مطلب جدیدی یاد نگیرند. ولی خب از آنجایی که قشر مخاطبان بسیاری را باید در نظر بگیریم، بنده توضیحاتی راجع به اینکه برد رزبری پای Raspberry pi یا به عبارت برخی از کاربران رسپبری پای ! چیست، توضیحاتی می‌دهم. اینکه چه کسی و از چه کشوری و… این برد را طراحی و تولید کرد، به نظرم خیلی اهمیت ندارد. ولی جذابیت این برد در امبدد بودن آن است. پشتیبانی از سیستم عامل و امکان دسترسی به محیط گرافیکی را فراهم می‌کند. ابعاد فوقع العاده و پردازنده کم مصرف، همگی از ویژگی‌های بارز برد رزبری پای هستند. نکته بسیار مهم در پیشرفت کردن برد رزبری پای حمایت گوگل از آن بود، حمایتی از نوع گوگلی! باعث شد که قیمت تمام شده برد ثابت بماند و حجم عظیمی از کاربران را برای آن بوجود آورد. تا اینجا که اگر شما به عنوان کاربر این برد، امروز و یا همین لحظه با یک مشکل مواجه شوید، قطعا قبل از شما کاربر دیگری با آن مواجه شده و راه حل آن هم مشخص شده است. مانند همین دیجی اسپارک، تا به امروز بیش از ۷۰۰ آموزش با برد رزبری پای در اینجا منتشر کرده‌ایم.

 

کاربرد عملی Raspberry Pi 3 B Plus

این سوال اکثر کاربران است و در عین حال خیلی هم کلی است. چرا که یک کاربرد خاص را نمیتوان به این برد نسبت داد. به همین دلیل است که در عرصه‌های مختلف کارایی دارد. از آموزش برنامه نویسی به کودکان گرفته، تا پیاده سازی در بستر اینترنت اشیاء IOT همگی کاربرد دارد. رزبری پای دارای سیستم عامل است بنابراین با زبان‌های برنامه نویسی مختلفی میتوان از آن استفاده کرد. رزبری پای دارای ۴۰ پایه GPIO برای برقراری ارتباط با انواع سنسورها و ماژول‌های الکترونیکی دارد. برای اطلاع بیشتر پیشنهاد میکنم به شاخه پروژه رزبری پای در بالای همین صفحه مراجعه کنید.

Raspberry pi 3 model B+ -digispark-نسخه جدید برد رسپبری پای 3 رزبری پای Raspberry Pi 3 B Plus

 

مشخصات کلی Raspberry Pi 3 B+

پردازنده از ۱٫۲ گیگاهرتز به ۱٫۴ گیگاهرتز ارتقاء یافته است. افزایش ظرفیت ۲۰۰MHz فرکانس CPU در مدل جدید تراشه ARM Cortex-A53 CPU قرار گرفته است. ظاهر این تراشه همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، متفاوت و به رنگ نقره‌‍ای است. تراشه ارتباط بیسیم بلوتوث و وای فای یکسان شده است. از نسخه بلوتوث ۴٫۲ بهره می‌برد. وایرلس برد هم Dual-band ۸۰۲٫۱۱ac می‌باشد. که در انتهای برد و کنار GPIO و اسلات DSI قرار گرفته است. مکان پور‌ت‌های HDMI، Micro USB و USB و اترنت همانند نسخه قبلی در همان جایگاه قبلی قرار دارند. اما دو نکته بسیار بسیار مهم در این برد وجود دارد. اول اینکه سرعت انتقال دیتا در پورت اترنت Ethernet حدود ۳ برابر شده است. نکته دوم اینک برد زربری پای Raspberry Pi 3 B+ از حالت PoE پشتیبانی می‌کند. البته تغذیه از طریق اترنت توسط یک شیلد با ۴ پایه GPIO که روی این برد اضافه شده است، صورت می‌گیرد.

 

پورت اترنت رزبری ۳ بی پلاس

در نسخه قبلی از تراشه LAN951x برای مدیریت پورت اترنت بهره می‌برد. در مدل بی پلاس از تراشه LAN7515 که از گیگابیت اترنت Gigabit Ethernet پشتیبانی می‌کند، استفاده شده است. طبق ادعای بنیاد رزیری پای شاهد افزایش سرعت ۳ برابری این پورت در مدل B+ خواهیم بود. همانطور که پیشتر توضیح دادم این برد از قابلیت PoE بهره می‌برد. اگر به تصاویر دقت کنید و یا در ویدیو بالا ببینید، پشت پورت USB چهار عدد پین هدر نری GPIO مجزا قرار دارند. قابلیت PoE یا همان تغذیه از طریق پورت اترنت، نیاز به سیم کشی را کاهش داده و دیگر لازم نیست برای تغذیه از آداپتور و… استفاده کرد. این قابلیت در Ip Camera بسیار مرسوم است. برای استفاده از این حالت بنیاد رزبری پای یک شیلد کوچک به اسم PoE Hat طراحی کرده که ولتاژ ۴۸ ولت کابل اترنت را به ولتاژ مورد نیاز برای برد Raspberry Pi تامین می‌کند. البته این شیلد تا این لحظه به صورت رسمی در بازار برای فروش قرار نگرفته است.

قابلیت PoE در نسخه جدید برد رسپبری پای 3 رزبری پای Raspberry Pi 3 B Plus

تغذیه نسخه جدید برد رسپبری پای ۳

در مدل‌های قبلی بخصوص رزبری پای مدل ۲ Raspberry Pi به کاربران پیشنهاد می‌کردیم از آداپتور ۵ ولت ۱٫۵ آمپر به بالا استفاده کنند. هنگامی که ۲ سال پیش نسخه ۳ معرفی شد و بعد از انجام بنچ مارک در آزمایشگاه تخصصی دانشجو کیت، با توجه به پردازش قوی‌تر و… پیشنهاد دادیم از آداپتور ۵ ولت ۲ تا ۲٫۵ آمپر استفاده کنند. نسخه جدید برد رزبری پای ۳ Raspberry Pi 3 B Plus با توجه به ارتقاء پردازنده و وضعیت دیگر بخش‌های برد به نظر میرسد که جریان ۲ تا ۲٫۵ آمپری برای آن مناسب باشد. ولی منابع غیر رسمی پیشنهاد کرده‌اند از منبع تغذیه قوی‌تر استفاده شود. توصیه بنیاد رزبری پای استفاده از آداپتور ۲٫۵ آمپر کیفیت بالا است. لازم به ذکر است که این موارد برای اکثر کاربران سوال بر انگیز است. متاسفانه اجناس بی‌کیفیت داخل بازار هم بر این موضوع پافشاری می‌کند. آداپتور ۵ ولت ۲ آمپر با خروجی USB از ۵ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان به طور معمول در بازار یافت می‌شود. ولی متاسفانه اکثر کاربران از روی قیمت موارد را قضاوت می‌کنند. در صورتی که ممکن است فروشنده جنس ۵ هزار تومانی را به قیمت مثلا ۲۵ هزار تومان بفروشد و شاید تا بحال با برد رزبری پای Raspberry Pi آن را تست نکرده باشد. در اینجا وجود فروشنده معتمد که از چالش‌ها مطرح باشد، بسیار اهمیت دارد. نکته دیگر، با فرض اینکه آداپتور ۲ آمپر و کیفیت عالی داشته باشد، حال اگر کابل USB از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد، بازهم همان آش و همان کاسه خواهد شد. چرا که این جریان از طریق کابل باید برد را تغذیه کند. کاربران محترم سوالاتتان در این زمینه را در انتهای همین پست مطرح کنید.

 

فرکانس کاری و دما CPU رزبری ۳ B+

تراشه ARM Cortex-A53 در برد رزبری پای Raspberry pi 3 B+ از وضعیت مدرن‌تری بهره می‌برد. در این برد قوانین Clock و تغذیه پردازنده متفاوت بوده و توسط تراشه BCM2837B0 مدیریت می‌شود. البته تراشه MaxLinear MxL7704 مسئولیت تقسیم جریان را بر عهده دارد. طبق ادعای سازنده، این موارد باعث شده تا بهبود بسیار چشم گیری در Clock کردن CPU همراه با تغذیه برای دستیابی به بالاترین راندمان داشته باشیم. بر اساس آزمایش‌های انجام شده در دمای کمتر از ۷۰ درجه سانتی گراد، فرکانس پردازنده روی ۱٫۴GHz قرار می‌گیرد. در دمای بالای ۷۰ درجه سانتی گراد، فرکانس پردازنده به ۱٫۲GHz کاهش پیدا می‌کند و ولتاژ ورودی تراشه هم کاهش پیدا می‌کند. به عبارتی در نسخه جدید برد رزبری پای ۳ همانند تلفن‌های هوشمند از حرارت بوجود آمده در CPU به عنوان یک منبع انرژی برای ارتقاء راندمان و افزایش رضایت در رابط کاربری استفاده می‌شود.

پردازنده نسخه جدید برد رسپبری پای 3 رزبری پای Raspberry Pi 3 B Plus - دیجی اسپارک

جمع بندی نهایی

به گفته ابن آپتون مدل‌های Raspberry Pi 1B+, Raspberry Pi 2B,  و Raspberry Pi 3B همچنان تولید می‌شوند. قیمت جهانی این بردها به ترتیب ۲۵ دلار و دو مدل دیگر ۳۵ دلار خواهند بود. این مقدار با قیمت برد رزبری پای در بازار خاکستری کشور ما کاملا متفاوت است. امید است که روزی بتوانیم این کالاها را با همان قیمت جهانی در بازار ایران تامین کنیم. ما در تلاش هستیم تا هرچه سریع‌تر با وجود مشکلات زیادی که در بازار وجود دارد، این برد را تامین کنیم و آموزش‌های جذاب اینترنت اشیاء IOT بر پایه Raspberry Pi 3 Model B+ را منتشر کنیم.

 

در ادامه می‌توانید سوالاتتان راجع به این برد و یا کلا راجع به رزبری پای را از طریق ثبت نظر در انتهای همین پست مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد. در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۵۴ دیدگاه

  • در ابتدا سلام
    از توضیحات کامل شما ممنونم. شنیده بودم که برد جدید معرفی شده ولی از تغییراتش اطلاعی نداشتم. بی صبرانه منتظریم دانشجوکیت برد بیاره به قول شما با این وضع بازار تنها خرید از فروشگاه معتبر حتی با قیمت بالا ارزش داره و چون ماهم به شما اعتماد داریم، منتظر میمونیم.

  • سلام
    واقعا جذابه زود موجودش کنید . من رزبری ۲ دارم و فکر کنم بهترین کار کردم که ۳ رو نخریدم.

  • سلام
    از توضیحات ساده و کاملتون تشکر میکنم، میخواستم بدونم که با این مدل میشه ویندوز کار کرد؟

    • با سلام و تشکر از شما
      در خصوص ویندوز دقت داشته باشید که با آن چیزی که در دسکتاپ pc مشاهده می‌کنید، کاملا متفاوت است. صرفا یک هسته ویندوزی است که قابلیت اجرای اسکریپت‌های تحت ویندوز را در اختیارتان قرار می‌دهد.

    • با سلام و تشکر، در این خصوص نمیتوان به صورت قطعی موارد را اعلام کرد ولی طبق تجربه این چند ساله و بازار خاکستری ایران، معمولا کمی گرانتر از مدل قبلی خواهد بود.

    • با سلام
      همانطور که در متن توضیح داده‌ام، از نظر ابعاد یکسان هستند. ولی خب ظاهر پرازنده‌ها و مکان آن‌ها روی برد جابجا شده است. به تصاویر دقت کنید.

  • سلام و تشکر
    به نظر شما آیا درایور BCM2837B0 برای رزبین نسخه‌های قبلی هم کارایی دارد؟

    • با سلام و تشکر از توجه شما
      در این خصوص موارد قابل بررسی دقیق نمیباشد. از آنجایی که هنوز این برد در بازار ایران موجود نشده است، نمیتوان به صورت قطعی توضیح داد. اما با توجه به تجربه بنده معمولا این موارد در نسخه‌های به روز شده هم قابل پشتیبانی هستند.

  • سلام و احترام خدمت استاد عزیز..یک سوالی همیشه منو درگیر خودش کرده و اینکه برای آموزش اصول رباتیک به بچه ها و یا برای بزرگسالان علاقمند …کدام یکی بهتر و مفیدتر و خلاصه با ارزش تره…رسپری یا آردوینو ؟ تشکر

    • با سلام و تشکر از شما
      این سوال خیلی کلی است، برای یادگیری میتوان از هر دو برد کنار یکدیگر استفاده کرد. هر دو برد امکان اجرای کدها با نرم افزارهای گرافیکی مخصوص آموزش برنامه نویسی به کودکان کارایی دارند.
      در حال به روزرسانی سرفصل برای اینکار هستیم، با استفاده از آن امکان تصمیم‌گیری بهتری خواهید داشت.

      • ممنون…آخه من شنیدم برای بچه ها و فهم بیشتر و ارتباط با قطعات و ماژو لها الکترونیکی آردوینو بهتره ولی رسپری صرفا سیستم عامل داره برای حرفه ای ها خوبه

        • خواهش می‌کنم. تا حدودی این موارد درست هستند، ولی از نظر بنده وجود سیستم عامل دلیلی بر پیچیده بودن برای کودکان نمی‌باشد. اما برای شروع استفاده از آردوینو ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. البته زبان برنامه نویسی مورد نیاز و همچنین سن کودک هم باید مشخص باشند؛ تا بتوان قطعی اعلام کرد. همگی را در سرفصل‌ها و کارگاه‌ها ارایه می‌دهیم.

  • سلام
    بنده چندین آداپتور مختلف را با برد رسپری تست کردم ولی معمولا این مشکل را داشته ام که کدام جنس مهم تر و بهتر است. لطفا یه راهنمایی بفرمایید.

    • با سلام و تشکر از شما
      این موارد را به صورت کامل در متن آموزش توضیح داده‌ام. لطفا دقیق مطالعه بفرمایید، سپس اگر موردی نیاز به راهنمایی داشت، اعلام بفرمایید.

  • از تضیحاتتون متشکرم
    من میخواهم پروژه اترنت اجرا کنم ایا این برد بهتره که استفاده کنم با توجه به اینکه در اموزش های مربوطه همگی از ۱ یا ۲ استفاده کردند و ممکن است در اجرای پروژه تفاو‌ت هایی حاصل بشه؟؟؟

    • با سلام و تشکر ازشما
      همانطور که در توضیحات و ویدیو اطلاع رسانی شده در نسخه جدید raspberry pi 3 B+ سرعت اترنت افزایش پیدا کرده و همچنین قابلیت راه اندازی PoE البته با یک شیلد به آن اضافه شده است. در خصوص سازگاری آموزش‌های نسخه ۲ و ۳ با این نسخه جدید، احتمالا همخوانی داشته باشند، که این موارد باید به صورت عملی تست شوند.

    • با سلام و تشکر ازشما
      پیرو انتظارات تعداد زیادی از کاربران، بنیاد رزبری پای در این نسخه قابلیت PoE را به صورت پیشفرض اضافه کرده است. اما از انجایی که برای تبدیل ولتاژ اترنت به ولتاژ ۵ ولت، نیاز به مدار تغذیه است؛ این کار توسط یک شیلد کوچک انجام می‌شود. این شیلد قرار است به صورت رسمی از طرف بنیاد ارایه شود.

  • سلام
    کسی از دوستان اینجا میتونه به من کمک کنه؟ میخواهم پروژه voice recognition راه اندازی کنم.

    • با سلام و تشکر از توجه شما
      کامنت شما تایید شد و اگر هر کاربری تمایل به راهنمایی داشته باشد، پاسخ شما را ارسال خواهد کرد. البته دقت داشته باشید که سوال شما خیلی کلی است. پیشنهاد میشود اطلاعات بیشتری ارایه دهید.

  • سلام استاد عزیز و دلسوز
    بنده حدود ۳ سالی هست که با رسپری کار میکنم، برد فوق العاده ایه، شدیدا منتظر ورود این برد در بازار ایران هستم.
    موفق باشید توضیحاتتونم عالی بود

  • درود بر استاد طباطبایی عزیز
    خیلی ممنونم، میخواستم بدونم که برای poe حتما باید شیلد اضافه بشه؟ و اینکه چه زمانی فکر میکنید این برد موجود بشه؟

    • سلام و تشکر از توجه شما
      بله برای استفاده از POE نیاز به شیلد است. به این علت که ولتاژ اترنت بالاتر از ۵ ولت است و می‌بایست به ۵ ولت تبدیل شود. این نکته خیلی مهم است، در غیر این صورت برد رزبری پای آسیب می‌بیند.

    • با سلام
      بله متاسفانه قیمت‌ها ناعادله است. در خصوص تامین کالا لطفا از دانشجو کیت موارد را سوال بفرمایید. تا جایی که بنده می‌دانم تامین انجام شده است.

      • البته من که اثری از این مدل داخل دانشجو کیت نمیبینم.حتی خیلی مدل های دیگه معروف نا موجود هستن چه برسه به این برد که تا میاد توی بازار ایران بیاد مدل جدید ترش میاد-_- o_o

        • با سلام و تشکر از شما
          لطف موارد مربوط به فروشگاه را از همانجا بپرسید. در خصوص رسیدن کالای جدید به بازار ایران حق با شماست. در بسیاری از موارد این چنین می‌شود.

  • سلام و وقت بخیر
    من این برد رزبری پای جدید رو تهیه کردم، ولی زمانی که آداپتور رو بهش وصل می کنم و همچنین کابل شبکه رو بهش متصل می کنم، با استفاده از نرم افزار Wireless Network Watcher آیپی رزبری نمایش داده نمیشه و همچنین ال ای دی سبز رنگ کنار power روشن نمیشه و عملا نتونستم از این برد استفاده کنم.
    لازم به توضحه من دقیقا برد رزبری پای ۳ مدل B رو که قبلا داشتم به همین صورتی که خدمتتون توضیح دادم تونستم راه اندازی روشن کنم و الان خیلی برام عجیبه که چرا نسخه جدید برد راه اندازی نمیشه.
    آیا نکته خاصی هست که من اعمال نکردم؟ لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمایید.

    • با سلام و تشکر از شما
      حتما از آخرین ورژن سیستم عامل استفاده کنید. مشکلاتی از این قبیل و غیرعادی وجود دارند. پیشنهاد می‌کنم آخرین نسخه را دانلود کنید و سپس موارد تست کرده و از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

  • درود و سپاس از مطالب خوب سایتتون
    آیا با استفاده از رزبری پای میشه کارهای کنترل و تله متری تأسیسات را انجام داد(مثلا اطلاعات تعدادی سنسور را از سطح تأسیسات جمع آوری نماید و فرمان لازم را به عملگرها صادر کند و اطلاعات را جهت ثبت در دیتا لاگرها به مرکز ارسال کند).
    و آیا در صورت تقاضا،مجموعه شما رزبری را بصورت کانفیگ شده با کد و شیلد های مربوط آماده خواهند کرد.
    متشکرم

  • سلام چطوری باید رکمه ریست رو به رزبری پای ۳ مدل B+ اضافه کرد؟
    ممنون از سایت خوبتون

    • با سلام
      از طریق دو پایه Run به سادگی می‌توانید این کار را انجام دهید. فقط دقت کنید باید لحیم کاری شود و در حین اجرا به بخش‌های دیگر برد آسیب وارد نکنید.