سرگرمی

آموزش مدار مدیریت انرژی در منزل

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

امروز امروز یک مدار ساده و کاربردی را برای روشن کردن لامپ ها به صورت اتوماتیک معرفی می کنم. در این روزها تلاش همه برای کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه های انرژی است. فرض کنید که به هنکام ورود به یک اتاق یا مکانی چراغ های کم مصرف خودشان روشن شوند و پس از خروج از آن اتاق خودبخود خاموش شوند. همین حرکت ساده در روشن و خاموش شدن لامپ های نورانی، در مصرف انرژی ماهیانه و سالیانه تاثیر می گذارد. همچنین باعث می شود میزان مصرف انرژی به اشخاص کاهش یابد.

عملکرد این مدار بسیار دقیق است و در شب هنگام به مهمان ها بسیار کمک خواهد کرد. تصور کنید کسی سوال نمی کند که چراغ دستشویی از کجا روشن می شود. این مدار در دسته مدارهای تک آی سیه می باشد. از یک آی سی شمارنده ده دهی معروف و متداول با شماره تجاری CD4017 استفاده شده است. مهمترین مشخصه این آی سی برای استفاده در این مدار، تغذیه ۵ ولتی آن است. برای تهیه این ولتاژ از شارژر های موبایلی می توان استفاده کرد. 

پیشنهاد می کنم پس از آماده سازی مدار آنرا در یک جعبه پلاستیکی ۵*۷ قرار دهید.

مدار مدیریت انرژی منزل-دیجی اسپارک

مدار مدیریت انرژی منزل-دیجی اسپارک

شیوه عملکرد مدار:

 قلب این مدار یک آی سی سیموس شمارنده با خروجی های ده دهی است. آی سی CD4017 که دارای ۱۶ پایه می باشد. با هر بار دریافت پالس از پایه های ورودی، خروجی های مربوط به ورودی را شارژ می کند. به عنوان مثال خروجی ۰ آی سی به ال ای دی سبز رنگ متصل است، این ال ی دی برای نمایش آزاد بودن دستشویی است. خروجی ۱ آی سی به ال ای دی قرمز رنگ متصل است. این ال ای دی برای نمایش اشغال بودن دستشویی است.

هنگامی که ولتاژ به مدار وصل است، آی سی توسط مقاومت۱ و خازن ۱ ریست می شود و در نتیجه این ریست ال ای دی سبز روشن می شود. زمانی که در باز می شود، کلید S1 به حالت باز در می آید و آی سی ۴۰۱۷ با پالس ورودی به حالت شمارش در می آید.

ترتیب کلیدها مدار مدیریت انرژی منزل

ترتیب کلیدها مدار مدیریت انرژی منزل

در این حالت ال ای دی ۱ یا  همان سبز رنگ خاموش می شود و ال ای دی ۲ یا همان قرمز رنگ روشن می شود. خب آی سی شمارنده ۴۰۱۷ در این زمان در موقعیت پایدار باقی می ماند تا چراغ دستشویی روشن بماند. حتی اگر در همچنان بسته باشد. دقت داشته باشید که این آی سی شمارنده است و به این معنی نیست که پس از زمان خاصی چراغ را خاموش کند. به هر حال پس از اینکه در مجددا باز شود آی سی مجددا به حالت شمارنده می رود و پایدار می شود، پایدار شدن در حالت دوم به معنی خاموش بودن چراغ است.

چنانچه برای تغذیه مدار می خواهید از ولتاژ بیشتر از ۵ ولت استفاده کنید بایستی از آی سی رگلاتور با شماره تجاری ۷۸۰۵ استفاده کنید.

برای تغذیه مدار از یک شارژر موبایلی می توان استفاده کرد. لیست قطعات مورد نیاز:

با کلیک روی هر قطعه می توانید مشخصات آن را بررسی و تهیه کنید.

IC1: CD4017

T1: 2N2222

D1: 1N4148

LED1: 5mm Green

LED2: 3.6V/1W White

R1: 10K ¼ w

R2: 100K ¼ w

R3: 2.2Ω ¼ w

R4: 1K ¼ w

C1,C2 : 10µF/16V

C3: 100nF

S1: N/O Push Switch

J1: DC Socket 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه