اینترنت اشیا IOT اینترنت اشیاء تئوریک نرم افزار

تحلیل گرافیکی Data اینترنت اشیاء با نرم افزار گرافیکی تبلو Tableau Visualizer

Tableau-software-for-big-data-digispark
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

سرعت تولید اطلاعات هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. در بستر وب نسل ۳ اشیاء هم به تولید کنندگان اطلاعات پیوسته‌اند. پیش از این راجع به وب از نسل یک تا به امروز اشاره کرده‌ام. در وب نسل ۳ اشیاء هویت پیدا می‌کنند و به عبارتی محتوا تولید می‌کنند. این محتوا در تبادل با یک شیئ دیگر یعنی همان رابطه M2M می‌تواند باشد. به طور معمول رابطه M2M برای یادگیری ماشینی و در سطح حرفه‌ای برای تصمیم گیری ماشینی به کار می‌رود. قبل از این موارد باید بدانیم که اشیاء با اتصال به اینترنت و تبدیل شدن به اینترنت اشیاء IoT چه مدل محتواهایی تولید می‌کنند. سپس کلیه محتواها در سطح وب جمع آوری شده و تبدیل به Big Data می‌شوند. یکی از روش‌ها برای تحلیل داده‌های عظیم یا همان Big Data تبدیل آن‌ها به نمودار و تصاویر بصری است. در ادامه به معرفی یکی از جذاب‌ترین نرم افزارهای اینترنت اشیاء IoT برای تحلیل داده‌های عظیم می‌پردازیم. با معرفی نرم افزار تبلو Tableau در مرجع تخصصی اینترنت اشیاء به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 

نرم افزار Tableau تحلیل دیتا

نرم افزار تخصصی Tableau برای تحلیل داده و Visualization به خصوص برای اینترنت اشیاء IoT انتخاب مناسبی است. یک نرم افزار کاملا حرفه‌ای و هوشمند به همراه تحلیل گرافیکی داده‌ها می‌باشد. رابط کاربری نرم افزار تبلو Tableau بسیار ساده و بصری طراحی شده است. نکته بسیار مهم برای این نرم افزار همانند نود رد Node Red به دانش برنامه نویسی نیازی ندارید. لازم به ذکر است که نرم افزار تبلو Tableau انتخاب بسیار مناسبی برای استخراج دیتا و تحلیل برای تهیه گزارش می‌باشد. بیش از ۵ سال است که نرم افزار تبلو Tableau به گزینه‌های انتخابی شرکت‌های بزرگ برای تحلیل دیتا تبدیل شده است. به جرات می‌توان نرم افزار Tableau را در زمینه بصری سازی دیتا و تجزیه و تحلیل آن، قدرتمند و کامل دانست.

 

تحلیل داده‌ها به صورت بصری

بدون شک نرم افزار Tableau یکی از قدرتمندترین و ساده‌ترین نرم افزارهای تحلیل داده است. به عبارتی در بحث تحلیل داده‌ها، یک سری اطلاعات اولیه به نرم افزاری خاص داده می‌شود. سپس نرم افزار شروع به تحلیل و استخراج داده‌های مختلف از درون داده‌های اولیه می‌کند. نرم افزار Tableau بدون نیاز به دانش برنامه نویسی، عملیات دریافت اطلاعات و تحلیل آن‌ها را انجام می‌دهد. یکی از مهم‌ترین روال‌ها در این نرم افزارها قابلیت Drilling-Down می‌باشد. به عبارتی استخراج داده‌ها که باعث میشود بینش عمیق‌تری از تحلیل‌ها داشته باشیم.

 

نرم افزار Tableau software مخصوص تحلیل دیتا - دیجی اسپارک

ویژگی‌های مهم نرم افزار Tableau

۱- نمایش تصویری داده‌ها Visualization

همانطور که اشاره شد، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تبلو Tableau همین قابلیت نمایش بصری داده‌ها و گزارشات است. تعداد زیادی از دیتا و اسناد را به صورت همزمان در این نرم افزار داشته باشید، سپس به سادگی با قابلیت Visualization می‌توانید تحلیل‌ها را بررسی کنید. این قابلیت از Tableau کمک خواهد کرد تا از بین شلوغی اطلاعات زیاد، به پارامترهای مورد نظر برسید. در نهایت باعث می‌شود تصمیم گیری صحیحی صورت گیرد. نکته جالب‌تر اینجاست که می‌توان چندین نمایشگر بصری اطلاعات را با هم ترکیب کرد. اهمیت این ویژگی به قدری زیاد است که نمی‌توان در همین پاراگراف کاملا توضیح داد.

 

۲- بینش عمیق In-depth Insights

اکثر کسب و کارها به یک بینش عمیق نیاز دارند. بینشی که در از اعماق اطلاعات آن کسب و کار بتواند اطلاعاتی جهت اخذ تصمیم‌های درست به کار بیاید. نرم افزار تبلو Tableau کمک می‌کند حتی بدون داشتن ایده‌ای در ذهن از اطلاعات سازمانی یا هر اطلاعاتی، به یک تحلیل دقیق و منطقی برسید. نمودارهای تصویری را از چندین زاویه مختلف خواهید دید. به این منظور که اگر از هر زاویه نگاه کنید، موارد جدیدی را کشف خواهید کرد. توصیف این ویژگی در متن کمی مشکل است ولی بنده از این ویژگی بسیار لذت می‌برم. قابلیتی به اسم “waht if” در نرم افزار Tableau بسیار کاربردی است. در پست‌های بعدی راجع به این قابلیت توضیحات بیشتری ارایه خواهم کرد.

 

۳- محیط کاربر پسند User-friendly

به جرات می‌توانم بگویم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های Tableau رابط کاربری User-Friendly می‌باشد. پس از دانلود و استفاده از این نرم افزار متوجه خواهید شد که نگرش در ساخت این نرم افزار کاملا برای کاربران معمولی بوده است. کارکردن با نرم افزار Tableau Software به هیچ تخصص و دانشی نیاز ندارد. البته به این معنی نیست که هیچ کاری انجام ندهیم! در ادامه مجموعه آموزش‌های این نرم افزار شیوه کار و آشنایی با محیط نرم افزار و منوها و… را بررسی خواهیم کرد.

محیط کاری نرم افزار تبلو Tableau software- دیجی اسپارک

 

۴- دریافت اطلاعات از منابع مختلف

امروزه اطلاعات یا همان دیتا از هرجایی تولید می‌شوند. ابزارهای مختلفی برای تولید و ایجاد دیتا وجود دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های تبلو Tableau قابلیت خواندن اطلاعات از چندین منبع مختلف می‌باشد. همین باعث جدا شدن Tableau از دیگر نرم افزارهای تحلیلی می‌شود. تبلو به شما قابلیت استفاده از انواع منبع‌های اطلاعاتی را می‌دهد. از جمله اتصال به یک سرویس ابری، دسترسی به Big Data خاص یا دیتاهای درون فایل‌های اکسل و… از هرجایی می‌توانید اطلاعاتتان را وارد نرم افزار Tableau کنید. خلاصه که به روش‌های مختلف و فرمت‌های مختلف دیتاها را دریافت و تحلیل می‌کند.

 

نرم افزار تحلیلی Tableau فراتر از IoT

از آنجایی که فعالیت دیجی اسپارک در زمینه اینترنت اشیاء IoT اهمیت دارد و مداوم در این زمینه آموزش‌های جدید منتشر می‌کنیم. بنابراین نگاهی از این زاویه به نرم افزار Tableau داشتم. لازم است بدانید؛ کاربر نرم افزار Tableau بسیار گسترده‌تر می‌باشد. انتخاب بسیار مناسبی برای سازمان‌ها و بخصوص در راه حل‌های IT کارایی مهمی دارد. اطلاعات به هر مدلی از جمله اکسل Excel یا فایل‌های متنی و حتی ارتباط مستقیم با دیتا سنتر و… توسط نرم افزار Tableau قابل دریافت هستند. در ادامه این مجموعه آموزش، شیوه نصب و شروع به کار با این نرم افزار بسیار حرفه‌ای را منتشر خواهیم کرد.

 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۴ دیدگاه