آردوینو آردوینو Arduino Uno آموزش آردوینو پروژه های آردوینو پکیج سنسور آردوینو

آموزش ماژول ویبراتور تشخیص لرزش Vibration Module از پکیج سنسور

Arduino-Sensor-Kit-Vibration-Module-digispark
نوشته شده توسط پریسا پوربلورچیان

ماژول ویبراتور به معنی سنسور تشخیص لرزش می‌باشد. تصور اینکه این ماژول لرزش ایجاد می‌کند؛ غلط است. در چنین حالتی باید از یک موتور الکتریکی تشکیل می‌شد تا همانند ویبراتور عمل کند. ولی این ماژول به نوعی آشکار ساز لرزش یا ویبراتور است. سنسور به کار رفته در ماژول ویبراتو از کد ۱۸۰۲۰p می‌باشد. که بسته به نوع ماژول ممکن است این کد تفاوت داشته باشد. با این سنسور علاوه بر تشخیص لرزش، امکان تشخیص کجی هم دارد. از این رو به آن ماژول تشخیص کجی هم گفته می‌شود. می‌توان مداری طراحی کرد که با چرخش و یا تکان خوردن آن، یک آلارم به صدا در آید. در این آموزش با استفاده از ماژول ویبراتور تشخیص لرزش Vibration Module یک ال ای دی را روشن می‌کنیم. در ادامه آموزش با مرجع تخصصی آردوینو به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 

ماژول ویبراتور تشخیص لرزش vibration switch module برای تشخیص لرزش‌های سطحی مناسب می‌باشد. ماژول ویبراتور دارای ولتاژ کاری ۱۲ ولت می‌باشد و جریان کاری آن تا ۲۰ میلی آمپر می‌باشد. سنسور لرزش به کار برده شده در این ماژول از نوع ۱۸۰۲۰p می‌باشد. عملکرد سنسور لرزش همانند سوییچ است. هنگامی که سنسور در حالت پایدار است، سوییچ همانند مدار باز عمل کرده و به حالت OFF – state تبدیل می‌شود. در واقع در حالت پیشفرض سوییچ در حالت مدار باز می‌باشد. هنگامی که نیروی خارجی مانند ضربه، لرزش و یا تاچ به سنسور وارد شود، سوییج عمل کرده و به حالت ON – state تبدیل می‌شود. حال هنگامی که نیرو قطع شود، سنسور به حالت مدار باز – OFF state برمیگردد. ماژول لرزش به ترتیب دارای ۳ پایه Signal – VCC – GND می‌باشد.

 

هدف آموزش ماژول ویبراتور

در این پروژه با ایجاد لرزش و تحریک ماژول ویبراتور تشخیص لرزش vibration switch module، خروجی LED روشن خواهد شد. برای این منظور از ماژول ۲ – color از پکیج ۳۷ سنسور آردوینو به عنوان خروجی سنسور لرزش استفاده می‌کنیم.

 

ماژول ال ای دی – Two Color

ماژول ال ای دی – two color دارای ۳ پایه Signal – VCC – GND می‌باشد. پس از اتصال پایه GND و VCC سنسور two- color به آردوینو Arduino، ماژول در حالت پیشفرض به رنگ زرد تبدیل می‌شود. حال از ماژول ال ای دی  – two color به عنوان خروجی – output در این پروژه استفاده خواهیم کرد. با تحریک سنسور لرزش، خروجی مدار یا به عبارتی سنسور Two -color به رنگ قرمز تغییر کرده و در واقع عملکرد درست سنسور ویبراتور تشخیص لرزش را نمایش خواهد داد.

 

وسایل مورد نیاز آموزش ماژول ویبراتور:

ماژول لرزش – vibration module از پکیج ۳۷ سنسور

ماژول Two – color از پکیچ ۳۷ سنسور آردوینو

 

اتصالات:

  • پایه سیگنال (S) ماژول تشخیص لرزش – vibration را به پایه ۹ آردوینو اتصال دهید.
  • پایه VCC ماژول تشخیص لرزش – vibration را به پایه ۵ ولت آردوینو اتصال دهید.
  • پایه GND ماژول تشخیص لرزش – vibration را به پایه GND آردوینو اتصال دهید.
  • پایه سیگنال (S) ماژول two – color را به پایه ۱۲ آردوینو اتصال دهید.
  • پایه VCC ماژول two – color را به پایه ۳٫۳ ولت آردوینو اتصال دهید.
  • پایه GND ماژول two – color را به پایه GND آردوینو اتصال دهید.

نکته: برای بررسی حساسیت دقیق‌تر سنسور ویبراتور تشخیص لرزش، پیشنهاد می‌شود از بردبورد برای اتصال سنسور لرزش به آردوینو استفاده کنید.

 

کد آموزش ماژول ویبراتور

 

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 

کدها را در نرم افزار آردوینو کپی کنید. همانطور که در کدها توضیح داده شده است، پس از اتصال دو ماژول به آردوینو Arduino، در ابتدا ماژول ال ای دی – two color به رنگ زرد روشن می‌شود. هنگامی که به سنسور لرزش – vibration  ضربه وارد می‌شود. با لرزش آن، سنسور همانند سوییچ – switch عمل کرده و تحریک می‌شود. حال ماژول two – color به عنوان خروجی – output عمل کرده و به رنگ قرمز تغییر رنگ خواهد داد.

 

پروژه

اخیرا تصمیم گرفته‌ایم برای تعامل بیشتر با شما کاربران و ایجاد موقعیتی در راستای رقابت دانش کاربران، در انتهای هر آموزش یک پروژه تعریف می‌کنیم. به اولین کاربری که به پروژه تعریف شده پاسخ صحیح بدهد، بن خرید به ارزش ۳۰ هزار تومان از فروشگاه دانشجو کیت ارایه خواهد شد. پروژه: با تغییر در کدها، تغییرات خروجی ماژول two – color را در سریال مانیتور نمایش دهید.

 

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد.

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

 

درباره نویسنده

پریسا پوربلورچیان

تولید کننده محتوا / کارشناس IOT

زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیزی جدید

تلاشم بر این است تجربیاتم در زمینه IOT‌ را به بهترین شکل با شما در میان بگذارم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۲۹ دیدگاه

    • سلام
      از توجه شما به متن آموزش و ارسال پروژه سپاسگزارم.
      کدهای ارسالی بررسی شد و‌ کاملا صحیح می باشد. طبق قولی که در طرح پروژه داده ایم، بن خرید از فروشگاه دانشجوکیت به مبلغ ۳۰۰۰۰ تومان به ایمیل شما ارسال خواهد گردید. لطفا پس از استفاده از بن، تجربه خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید و از طریق همین صفحه اعلام نمایید.
      موفق باشید.

  • برای پروژه :
    یک خط دیجیتال رایت مینویسیم که با دیجیتال رید سنسور نات میشه . بعد مینویسیم که اگر دیجیتال رید سنسور که به پین ۹ وصله برقرار بود رنگ شماره یک توی سریال پیرینت شه. در غیر این صورت رنگ دو.

    • سلام
      از توجه شما نسبت به پروژه تعریف شده ممنونم. دقت داشته باشید که برای دریافت بن خرید، باید کدها را کامل به صورت یک فایل متنی ارسال کنید. توجه داشته باشید که بن تخفیف نیز به اولین نفری که کد صحیح را ارسال نماید، تعلق خواهد گرفت.
      سپاسگزارم

  • سام من میخواستم بدونم میشه ماژول rfid رو بهnode mcuمتصل و از طریق تلگرام هر کارتی که زده میشود اطلاع دهد

    • سلام
      لطفا سوالات خود را در پست های مرتبط با سوال خود مطرح نمایید تا پاسخ داده شود. به عنوان مثال سوال شما مربوط به RFID است و تنها باید در یکی از آموزش های مرتبط با RFID سوال خود را مطرح کنید تا پاسخ داده شود.

  • واقعا مچکرم خانم مهندس
    کلی ایده به ذهنم رسیده، حتما بقیه سنسورهای پکیچ هم آموزش بدید.
    منتظریم

    • سلام
      بسیار عالی
      بله تمامی آموزش ها در مرحله تولید است و به زودی در سایت لانچ خواهد شد.

  • سلام ممنون از اموزش خوبتون میخواستم بپرسم ک میشه تعداد لرزش ماژول رو به همراه ماژول بلوتوث به برنامه اندروید ارسال کرد؟

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      سوال شما بسیار کلی است. با این وجود ارسال دیتا از طریق بلوتوث امکان پذیر است و در اینجا نمیتوان به این موضوع کامل پرداخت.

  • سلام
    سوالی داشتم من برد رزبری پای دارم ک میخوام با سنسور ضربه و بازر این کارو بکنم
    اگه ب جای ال ای دی من بازر استفاده کنیم ینی با تکان دادن سنسور ضربه میخوایم که بازر بوق بزنه و صدا کنه
    کدش ب چ کلی میشه؟
    پایه های بازر ب کدوم قسمت از پایه های GPIO وصل میشه؟
    پایه های سنسور ضربه هم GND ب GND و VCC بVCC ولی AO و DO رو نمیدونم ب کدوم قسمت GPIO وصل کنم
    میشه کمکم کنید ؟ واقعا ب کمک احتیاج دارم.

    • سلام
      برای اتصال سنسور ها به رزبری پای حتما دقت کنید که فقط از پایه های دیجیتال D میتوانید استفاده کنید و اگر سنسور تنها دارای پایه آنالوگ بود باید از مبدل ADC برای تبدیل پایه آنالوگ به دیجیتال استفاده کنید. حال برای اتصال پایه دیجیتال سنسور به رزبری پای، باید پایه سنسور را به یکی از ۲۴ پایه GPIO رزبری پای وصل کنید. برای اتصال هم کافیست از نود های inject و rpi gpio out استفاده کنید و دو نود را بهم اتصال دهید.

    • سلام
      از توجه شما بسیار ممنونم.
      همانطور که در کامنت ها مشخص است این پروژه توسط کاربر دیگری در آبان ماه ارسال شده است.
      موفق باشید.

  • سلام خانم مهندس
    ما در شرکتمون یک دستگاه سورتینگ داریم که کارش منظم کردن قطعات و انتقال بر روی ریل است. یک ترانس زیر ویبراتور وجود دارد و یک سنسور ارتعاش و یک ماژول ویبراتور.
    آیا این سنسور تاثیری در کارکرد دارد؟
    ما سنسور ویبراتور را حذف کردیم و اتفاق خاصی نیوفتاد.
    میشه راهنمایی کنید؟

  • با سلام
    مرسی ازینکه تجربیاتتون رو با ما به اشتراک میذارین من یک سنسور تشخیص ضربه نیاز دارم که بتونه وقتی یک توپ تنیس روی میز به میز تنیس برخورد میکنه رو تشخیص بده اگه تجربه ای درمورد همچین سنسوری دارین ممنون میشم بفرمایید باتشکر

  • سلام. خسته نباشید.
    من رشتم مهندسی مکانیک هست واطلاعات خیلی کمی از الکترونیک دارم. برای انجام پروژه ام ، نیاز دارم که فرکانس و دامنه ی یک صفحه ی ارتعاش کننده که توسط ی موتور ویبره به لرزش درمیاد رو بر روی یک نمایشگر نشون بدم. امکانش هست در مورد نحوه انجام این کار با برد آردوینو منو راهنمایی کنید؟
    با تشکر

  • سلام میشه از همین مدار ، با سنسور حساس به لرزش خیلی قوی و یا سنسور قابل تنظیم به آژیر وصل کرد و به عنوان دزدگیر ماشین وصل بشه ، یا پروژه ساده مثل این برای طراحی دارید معرفی کنید لطفا